Drone-revolusjon på horisonten

Artikkelen fortsetter under annonsen

Droner er i ferd med å få stor innflytelse på våre liv, selv om de ikke kommer til å levere bestillinger fra nettbutikken med det første.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sivile droner begynte å høste overskrifter i 2014, og kan snart få økt daglig anvendelse, særlig i Frankrike og USA, som leder an i den teknologiske utviklingen.

– Industrien ligger an til kraftig vekst på verdensbasis etterhvert som lovgivningen er ferd med å ta igjen teknologien, sier Redbird-sjefen Emmanuel de Maistre.

Hans nyetablerte selskap produserer droner.

Hittil har droner først og fremst blitt brukt av militæret, men i stadig større grad får de ubemannede små flyene sivile oppgaver, også utover enkel rekognosering.


Farkostene er lette og enkle å manøvrere, og gir ofte bedre resultater enn tradisjonelle metoder som helikopter, småfly og satellitter. De kan hjelpe oss å «produsere mer og bedre, og i mange tilfeller billigere», ifølge Frankrikes Luft- og romakademi.

Oppfinneren Edwin Van Ruymbeke demonstrerer sitt flyvende leketøy Bionic Bird, som kan styres med smarttelefon. Foto: Scanpix/AFP. Oppfinneren Edwin Van Ruymbeke demonstrerer sitt flyvende leketøy Bionic Bird, som kan styres med smarttelefon. Foto: Scanpix/AFP.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dronene møtes luftfart og avansert teknologi. Deres bruk reguleres av luftfartsmyndighetene.

– I en drone vil du finne alt du har i en smarttelefon, sier de Maistre.

Les også: Her får skolebarna besøk av en drone

Nyhetsdroner

Offentligheten fikk en forsmak på dronefremtiden under tv-dekningen av store nyhetshendelser som Maidan-protestene i Kiev og Tour de France-sykkelstevnet. Seerne fikk nye og overraskende kameravinklinger mens begivenhetene utspant seg.

I Canada får nå journaliststudenter egne kurs i bruken av droner under nyhetssendinger.

Produsenter som Parrot har også kommet på banen med kameradroner kontrollert med smarttelefon, et marked også den amerikanske kameraprodusenten GoPro ønsker å ta del i.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En drone ble brukt til å filme demonstrasjonene i Bangkok:

Likevel er det en industri i sin spede barndom, foreløpig kun verdt omkring 500 millioner euro (4,5 milliarder kroner) i Europa, langt fra de 82 milliarder dollar (602 milliarder kroner) den amerikanske gruppen Unmanned Vehicle Systems International (AUVSI) hevder den vil tjene i løpet av de år, da den forventer at 100.000 vil være ansatt i bransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aerial MOB, LLC, demonstrerer sitt ubemannede Sky Jib-helikopter med åtte rotorer i august 2013. Foto: Scanpix/AP. Aerial MOB, LLC, demonstrerer sitt ubemannede Sky Jib-helikopter med åtte rotorer i august 2013. Foto: Scanpix/AP.

Frankrike er en annen pioner på feltet, takket være liberal lovgivning om bruk av droner fra 2012, som har tillatt nyetablerte selskap som Redbird å vokse. Omkring 3000 har jobber knyttet til droneindustrien i Frankrike, de fleste av dem i mindre selskap som for det meste fokuserer på billedinnhenting.

Les også: Danske dømt for å spionere på naboen med en drone

Google og Facebook

Redbird går lenger enn dette, og tilbyr droner til blant annet gruveselskap, strømprodusenter og jernbanekjempene EDF og SNCF. Håpet er at teknologien kan hjelpe selskapene å bruke sine gruver og infrastruktur på en enda mer effektiv måte. Dronene brukes også til å øke effektiviteten i landbruket og for å forbedre bruken av gjødsel, noe som kan gi miljøgevinst.

Først og fremst er dronene et verktøy for innhenting av informasjon, og dette er bakgrunnen for at viktige selskap i den digitale økonomien som Amazon, Google og Facebook er så interessert i dem. Det kommer jevnlig artikler som forteller om hvordan de ønsker å bruke droner til å levere varer direkte til sine kunder.

Dette er foreløpig en fjern fremtidsdrøm, ifølge dem som kjenner bransjen, da dagens lovgivning gir begrensning på bruk av droner over befolkede områder, nattestid og omkring flyplasser. Mange betrakter visjonene om hjemmeleveranser med droner som ledd i en plan for å få gjennom ny lovgivning om privateide droner i USA i 2015, lover som antas å ville styrke sektoren.

Se også: Brandon drepte 13 mennesker som dronepilot

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesten-ulykker

Amazons grunnlegger Jeff Bezos hevder at det som står i veien for slik bruk av droner i USA ikke er teknologien, men lovgivningen. Føderale luftfartsmyndigheter i USA gjennomførte en eksperimentell dronestudie i seks amerikanske regioner i 2013, og anslår at myndighetene vil kunne gi tillatelse til bruk av 7500 minidroner mellom nå og 2018.

I USA kommer det stadig flere meldinger om ulykker forårsaket av enten militære eller private droner:

Nærmere halvparten av grensen mellom USA og Mexico patruljeres i dag kun av ubemannede droner. Foto: Scanpix/AP.Nærmere halvparten av grensen mellom USA og Mexico patruljeres i dag kun av ubemannede droner. Foto: Scanpix/AP.

Det er fremdeles mange spørsmål om bruken av droner, bekymringer som forsterkes av episoder med droner over franske atomreaktorer den siste tiden. Enda større bekymring vekkes av minst to rapporterte tilfeller der droner nesten kolliderte med passasjerfly i løpet av året som gikk, en gang i USA og en gang i Storbritannia.

Hendelsene setter fokus på viktigheten av opplæring av dronepiloter. I tillegg kommer hensynet til privatliv, når droner kan brukes til å fotografere og lagre bilder av mennesker uten at de er klar over det.

Les også: Bryter stillheten om USAs dronekrig

Oversatt og tilrettelagt av Ole Peder Giæver for ABC Nyheter.