Advarer mot ny bankID-svindel

SVINDEL: Slik ser eposten ut som ble sendt ut til en rekke nordmenn mandag. Foto: Skjermdump (privat)
SVINDEL: Slik ser eposten ut som ble sendt ut til en rekke nordmenn mandag. Foto: Skjermdump (privat)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har du fått denne e-posten bør du slette den så raskt som mulig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag har svært mange mottatt en epost som tilsynelatende ser ut til være fra BankID.

I en pressemelding skriver selskapet at eposten er et svindelforsøk og BankID råder nå alle kunder til å slette den.

– Kunder blir bedt om å ta kopi eller bilde av sitt kodekort på papir fra Skandiabanken og sende det inn via en lenke. Kunder med kodebrikke fra andre banker er dermed ikke i målgruppen for denne svindelen, skriver selskapet i pressemeldingen.

Tror ikke mange er lurt

Selskapet opplyser at de ikke sender ut eposter til kunder for å be om opplysninger.

– Dette er et klassisk svindelforsøk via epost, og alle som mottar eposten bør slette den med det samme. BankID Norge vil aldri sende epost til kunder for å be om opplysninger eller varsle om endringer i regelverket.

Til Bergensavisen sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID Norge at de ikke tror mange har latt seg lure.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi håper og tror at ingen går på en slik type svindel. I tillegg til den suspekte måten å gå frem på, er språket som brukes ganske dårlig, samtidig som æ, ø og å mangler.

Startet etterforskning

Har du derimot trykket på lenken i eposten, bes du ta kontakt med banken din for å få hjelp.

Selskapet håper å finne ut hvem som står bak svindelforsøket.

– Vi tar dette alvorlig og jobber med å finne ut hvem som står bak, slik at vi kan sette en stopper for svindelen, sier Steinsland til Bergensavisen.