Advarer mot «gratisprøver» på nettet

PRØVEPRODUKT: Vær skeptisk til å gi bort kortinfomasjon til selskaper som tilbyr prøveprodukter på blant annet slankemidler. (Foto: COLOURBOX/ILLUSTRASJON)
PRØVEPRODUKT: Vær skeptisk til å gi bort kortinfomasjon til selskaper som tilbyr prøveprodukter på blant annet slankemidler. (Foto: COLOURBOX/ILLUSTRASJON)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Både svenske og norske forbrukere har fått trukket større beløp fra sine bankkort etter bestilling av prøveprodukter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det svenske Konsumentverket advarer mot å bestille prøveprodukter og gratisprodukter fra en rekke firmaer på internett, som i ettertid trekker penger fra kundenes bankkort.

Også i Norge er dessverre dette et problem.

Trekkes for opptil 3.000 kroner

Siden juni i år har Konsumentverket mottatt mer enn 200 klager på selskaper som lurer folk inn i abonnement av produkter de kun har bestilt prøver av.

Etter å ha mottatt den første prøven, som de har betalt med bankkort, fortsetter firmaet å trekke penger fra kortet til kundene. Samtidig er det vanskelig å komme seg ut av avtalen fordi de sjelden svarer på mail eller telefon.

- Det er snakk om 600-700 svenske kroner per produkt og per gang pengene trekkes. Mange har bestilt to produkter, og blir da trukket for dobbelt så mye. Det finnes også eksempler på at kunder skal ha blitt trukket for 2000-3000 kroner, forteller Henrik Örnstedt i Konsumentverket til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Styr unna

Det er følgende selskaper de advarer mot i Sverige:

- Garcinia Direct

- Garcinia Basics

- HerbalX Direct

- Direct Cleanse

- RealX Renew

- Bellapure

- Celluria

Pure Life Det norske Forbrukkerrådet sier til Dinside at de har mottatt enkelte klager på de to førstnevnte selskapene.

Problem også i Norge

Flere norske forbrukere har derimot opplevd tilsvarende problemer ved bestilling av prøveprodukter fra andre firmaer. Dinside omtalte i fjor selskapene FormLife og Formezones, som opererte på denne måten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et annet selskap som har skapt mye trøbbel for norske forbrukere er selskapet Uno Life , som dukket høyt opp i listen over henvendelser til Forbrukerrådet i første halvår av 2014 . Nylig mottok firmaet et millionkrav fra Forbrukerombudet på grunn av flere brudd på markedsføringsloven.

Men UnoLife skal slett ikke være det eneste firmaet som skaper problemer for norske forbrukere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ansatt i et av de norske finanskonsernene, som jobbet med kortsikkerhet og svindel i sommer, har tipset Dinside om at de fikk mange henvendelser om nettopp dette, spesielt fra kvinner. Henvendelsene gjaldt blant annet bestilling av varer fra Beaudify, Nutraskintotal og Beautycarehaus, hvor forbrukerne har blitt trukket for opptil 100 dollar i måneden, rundt 600 kroner, i ettertid.

Ifølge Forbrukerrådet har de mottatt 19 henvendelser som gjelder Beaudify, og én henvendelse på hvert av de to andre firmaene.

Sjekk hva du sier ja til

Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet sier til Dinside at tilbud om gratis prøvepakke er en kjent måte å få forbrukerne på kroken. Nettopp derfor anbefaler han å lese nøye gjennom vilkårene, og sjekke hva man faktisk sier ja til.

- Sjekk også om det er lett å si opp avtalen, og hvordan du kommer i kontakt med selskapet, sier Halsos.

Med ny angrerettlov har norske forbrukere 14 dagers angrerett om man kjøper varer fra et firma i EU/EØS. Dessuten kan du få hjelp av banken.

- Har du betalt med kredittkort kan du klage til banken, hvis selger ikke oppfyller sin del av avtalen, sier Halsos.