Gjensidige krevde at unge ringte dem for å få vite vilkårene
Skulle lage enkel og ungdommelig innboforsikring, endte opp med lovbrudd.
Gjensidige ville nylig kapre flere unge kunder, og kjørte reklamekampanje for deres innboforsikring Innbo Ung.
Konseptet var et enkelt produkt for unge mennesker uten erfaring med slikt.
Men Forbrukerombudet mener resultatet ble for enkelt, og at kampanjen brøt markedsføringsloven.
Les også: Reklamen «Få (nesten) gratis bredbånd» betød slettes ikke gratis bredbånd
Skjulte viktig informasjon
– Gjensidige prøvde å markedsføre innboforsikringen på en lettfattelig og oversiktlig måte, noe som i og for seg er bra. Problemet var at mangel på informasjon kunne fått mange til å ta et økonomisk valg de ikke ellers ville tatt, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSelve annonsene skal ha vært innenfor lovverket. Men nettsidene annonsene sendte ungdommene videre til, skal ha brutt loven fordi:
- «Forbrukerne måtte ringe eller sende mail for fullstendige avtalevilkår»
- «Det måtte ikke krysses av for å akseptere vilkårene ved kjøp av innboforsikringen på nett»
- «Gjensidige opplyste at kampanjeprisen ville gjøres om til ordinær pris etter ett år, uten å informere om hva ny pris ville bli»
- «Det ble ikke opplyst om totalpris dersom man ønsket å betale for ett år på forskudd»
Dette bryter blant annet markedsføringslovens paragraf 8, som sier at en reklame er villedende om den «utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning».
Les også: Forstår ikke hvorfor TV-tilbyderen nekter å fortelle sannheten
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSkulle være enkelt
Ombudet tok kontakt med Gjensidige i forrige uke, og bare få dager etter ble nettsidene endret i tråd med alle kravene. Unntatt punktet om hva prisen ble etter ett år, da Gjensidige mente dette var umulig å vite.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vår intensjon var å gjøre ting enkelt, med en enkel beskrivelse av et produkt for ungdom som skulle kjøpe innboforsikring for første gang. Intensjonen var god, men vi skjønner veldig godt ombudets synspunkt, sier informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige til Dinside.
Krevde telefon for vilkår
Ett av punktene ombudet reagerte på, var at kunder måtte ringe Gjensidige for å få tilgang på fullstendige vilkår. Ikke før ombudet krevde det, la de ut en PDF-fil med alle vilkårene.
– Mente dere det var enklere for ungdom å ringe enn å klikke på en lenke?
– Nei, de burde vært lettere tilgjengelig. Men meningen var at man kunne ta stilling til produktet uten å lese masse vilkår, svarer Thoresen, som hevder vilkårene uansett var så gode at de ikke utgjorde noen fare.