
- Gud skapte ikke universet
- Fordi det finnes en slik lov som gravitasjonen kan og vil
universet skape seg selv ut av ingenting. Spontan tilblivelse er årsaken til at
det finnes noe snarere enn ingenting, bakgrunnen for at universet eksisterer og
for at vi eksisterer, skriver han i boken «The Grand Design», som blir
publisert som en artikkelserie i avisen The Times.
- Det er ikke nødvendig å påberope noen Gud for å sette det hele i gang, legger forskeren til.
Nye planeter
Hawking er kjent verden rundt for sin forskning, tekster og tv-dokumentarer, selv om han siden 21-årsalderen har lidd av en nervesykdom som gjør at han er bundet til rullestol og avhengig av en datamaskin for å kommunisere.
I «A Brief History of Time» antydet Hawking at tanken om en Gud ikke nødvendigvis er uforenelig med en vitenskapelig forståelse av universet.
Men i sitt seneste verk trekker Hawking frem oppdagelsen i 1992 av en planet i bane rundt en stjerne utenfor vårt solsystem som vendepunkt i forhold til Isaac Newtons tro på at universet ikke kunne ha vokst frem av kaos.
Advarer mot ET
- Oppdagelsen gjør tilfeldighetene ved vårt solsystem, den ene solen, den heldige avstanden mellom jorden og solen samt solens masse, mindre bemerkelsesverdige, og mindre uimotståelige som bevis for at jorden ble forsiktig utformet bare til glede for oss mennesker, skrev han.
Hawking argumenterte tidligere i år for at menneskehetens eneste mulighet til å overleve på sikt ligger i å kolonisere det ytre rom, fordi menneskene tapper jorden for ressurser og står overfor en skrekkinnjagende mengde nye trusler.
I en tv-serie nylig advarte han også om at menneskeheten for enhver pris bør unngå kontakt med utenomjordiske skapninger, fordi konsekvensene vil bli ødeleggende.
Lesernes kommentarer
Terry Kinder
3. september 2010 - 8:21
Dere som vil tro på gud har
Hvorfor må vi hele tiden sitte og besvar vår tro, "at gud ikke fine`s".. Ingen har klart å bevis at han/hun exsistere, og før mann dø, så vet mann ikke svar......
Jeg ta ikke fra dere, eller gjør nar av din rett til å tro på hva du vil, ikke ta fra meg, eller gjør nar av min rett til å ikke tro !!!!!!
Religion verden over i alle tider har mye å svare for, med folkemord, krig og alle andre handlinger gjørt i "guds navn".... Merklig det, når alle hellige bøker si at det er galt å drepe, og leve i fred, elsk din nabor, og flere andre fredskaplige ord.........
Bare les på noen av komentar her, dere som tro på gud er så sint når noen si han exsistere ikke, og er klar for å drepe hvem som helst for å bevis at han gjør det.... Dette er veldig kristlig av dere.......
Tid for voksen folk å vokser opp, vi leve ikke lenger i "the dark ages", nå er så si alle vel utdannet og har den muligheten å velge for dem selv, tro eller ikke, respektere andres tro, så vil vi ha fred på jord !!!
Some Dave Allen sier, "May your god go with you" !!!!
Ingar Nilsen
12. mars 2011 - 9:46
Takk Terry Kinder
Tenk om vi ikke hadde hatt religion i det hele tatt på jorden?
Da hadde vi hatt en planet som kunne fø seg selv og vi hadde kunnet leve i fred.
Rune Terjesen
11. juli 2011 - 13:58
Gud
Ass Faltum
7. august 2011 - 16:12
Roten til alt ondt.
Politikerene må innse at verden ikke har resursjer nok til at så mange mennesker kan leve i luksus, der er roten til alt det onde.
Runar Steen
3. september 2011 - 19:46
Rot til det onde
Runar Steen
3. september 2011 - 19:26
Roten til "noe" ont
Kristoffer Haug
8. september 2011 - 14:29
Hva evolusjon er
Så unngår vi misforståelser i fremtiden :)
Rolf Rekli
1. oktober 2011 - 20:32
Overbefolkning
Hvordan skal man definere overbefolkning?
Mads R
29. november 2011 - 15:29
Definere?
Mariann Ønseth
20. september 2012 - 18:14
Mads R
Jørg-Kåre Bjørsvik
8. mai 2012 - 21:18
Roten til alt ondt
Nei. Hvorfor leve i luksus ? Om de bare kunne ha et sted å bo, og mat på bordet, så tror jeg de fleste menneskene ville vært lykkelige.
Det stadige jaget etter nye ting, er det jo de rike som skaper. Menneskene produserer alt for mange ting, ting som aldri blir solgt.
Noen mennesker er flinke til å skape jobber. Vi bør belønne disse. Spørsmålet er, hvor mye ?
Noen av disse menneskene anser seg som så mye bedre enn de andre, at de vil skape ett liv i luksus. Overdreven luksus.
Noen mennesker gidder ikke jobbe, men vil stadig ha det samme livet i luksus. Et liv de ser reklamert for på TV, i blader, og andre media.
Noen jobber, og sliter, og blir skattet i hjel. De jobber fordi de også vil kunne nyte den luksusen som man til stadighet ser annonsert.
De rike skaper higen etter nye ting, og ett liv i luksus. Der man slipper å slite for å skaffe seg disse tingene.
En evig ond sirkel.
Runar Steen
3. september 2011 - 19:54
Gud eller ikke!
Ole Jensen
6. september 2011 - 14:25
Ja, les for all del bibelen.
Geir A Hansen
14. oktober 2011 - 12:26
Anbefales på det sterkeste
Stein Arve berntsen
18. september 2011 - 20:18
Å tro eller å ikke tro..
I den samme perioden kom en historie fra pakistansk miljø i oslo fram (etter at hendelsen her i trondheim ble kjent), om at en pakistansk mann hadde forgrepet seg på ei ung jente. Reaksjonen på miljøet var å finne denne mannen og få ham frem i lyset. Det tok visstnok i underkant av tre timer før overgriperen befant seg på politistasjonen.
Etter hvert så roet ting seg, men innbyggerene her i trondheim hadde fremdeles en ubekvem følelse i magen. Så kommer sjokket: Det viser seg i ettertid at denne voldtekten aldri har funnet sted! Politiet hadde lagt merke til ting som ikke stemte i avhøret av jenta, og avblåste (så vidt jeg vet) hele saken.
Og nå kommer moralen: Hvordan kan du ved ditt fulle fem sitte å anbefale å lese bibelen for å bli overbevist om at gud eksisterer? Den boka er den eldste, mest omskrevne og oversatte verket i historien. Du mener ikke at noen skal tro blindt på noe som står skrevet i et mange, mange århundrer gammelt makkverk som bibelen!?
Så ikke for å være vrang men:
Våkn opp! Du er alene. Ingen himmelsk værenhet våker over oss. Når dagen kommer og du legger på røret, så blir alt helt borte fra din bevissthet. Vi er på jorda fordi det er mulig, med de opplevelser som hender oss i nåtid, og kun med dine egne erfaringer som en uomtvistelig fakta. Hverken mer eller mindre.
Nanna Berger
9. august 2011 - 17:03
Gud eller ikke Gud - fred eller ikke fred....
Alf Wold
9. november 2011 - 14:12
Jaha?
Mariann Ønseth
20. september 2012 - 18:20
Alf
Roger Sten Snarli
16. november 2011 - 14:50
Utrolige naive mennesker som tror på en Gud
ROGER
Nanna Berger
25. desember 2011 - 21:51
Spar deg!
Åge Ødelien
4. april 2012 - 11:54
Utrolig naive mennesker...
Mariann Ønseth
20. september 2012 - 18:21
Roger
Jørg-Kåre Bjørsvik
5. april 2012 - 20:26
Jesus ?
I følge alt vi har lært er jesus og gud den samme .
Mener du jesus pine, og død var et stort offer ?
Hvis du visste at du ville leve evig etterpå i himmelen, hadde det da vært så stort offer å dø ?
Hvorfor ofret han seg ? Fordi Adam og Eva åt av frukten i edens hage ?
Fra et tre som den allvitende 'guden' plasserte i hagen, vel vitende om at de ville spise av frukten, slik at han kunne straffe dem, etterpå.
Og denne såkalte guden måtte drukne alle mennesker, og dyr fordi de var blitt onde ?
Visste ikke denne 'guden' dette på forhånd heller ?
Og alle plagene, som Job måtte lide, fordi gud ingikk et veddemål med djevelen.
Og alle plagene som Egypts folk måtte lide seg gjennom, fordi gud nektet farao å frigi jødene.
Denne 'gode' guden drepte alle førstefødte i hele Egypt, dyr, og mennesker.
Og alle mennesker som ble drept i alle krigene denne guden kommanderte forskjellige folk å føre.
Hele byer ble slaktet, og jomfruene spart som elskerinner.
Hva slags gud er dette ?
Sølvi Stenberg
3. mai 2012 - 9:22
Gud eller ikke Gud?
Johnny Nyhammer
16. august 2011 - 11:50
Ja tenk om....
A N
3. september 2011 - 9:03
Religion
Kristoffer Haug
8. september 2011 - 14:35
Religion
Det beste hadde nok vært om vi hadde kunne blitt mer bevisste på disse mekanismene slik at vi ikke lot oss forlede så lett av religioner og andre tankesystemer. En verden uten religion er utopisk, men en befolkning vaksinert mot religion er i det minste noe man kan komme et stykke på veien mot.
Åge Ødelien
4. april 2012 - 11:46
Uten religioner
Jørg-Kåre Bjørsvik
5. april 2012 - 20:43
Etikk og moral.
Tror du de ville ha drept hverandre for fote, fordi de ikke har peiling på hva som er rett og galt ?
Er det ikke da et 'under' at menneskeheten har overlevd ?
Sjekk ut en stamme i Amazonas, som heter Piraha.
De tror KUN på det de kan registrere med sine fem sanser. Så de har ingen religion.
Ganske enestående for en stamme, som lever isolert inne i jungelen, og man skulle tro de var primitive.
Men de synes jo egentlig mye mer utviklet enn vi er,
Vi som tror på 'åndenes makt', og usynlige vesener som ser alt, og vet alt.
Nils Bjerkan
14. mars 2011 - 11:07
Gravitasjonslov