Ikke la deg lure – sjekk fakturaen en ekstra gang

Det ser tilsynelatende ut til at denne fakturaen må betales innen lille julaften. Men bedriftene som har mottatt fakturaen har slett ikke bestilt noe av det som står på fakturaen.
Det ser tilsynelatende ut til at denne fakturaen må betales innen lille julaften. Men bedriftene som har mottatt fakturaen har slett ikke bestilt noe av det som står på fakturaen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere norske bedrifter opplever «lurefaktura» som svindelforsøk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er firmaet iRepair som har sendt ut fakturaen flere norske bedrifter har reagert på de siste dagene.

Av fakturaen ser det ut til at et beløp på 4.500 kroner for reparasjon av knust mobilskjerm har forfall 23. desember.

– Over grensen

Ifølge selskapet selv er det ikke et krav, men et tilbud. Lenger ned på fakturaen fremgår det nemlig at det gjelder en «fremtidig» reparasjon i 2015.

– Dette er et tilbud som er sendt ut på en fakturablankett. Den går over grensen for hva som er etisk og akseptabelt riktig, sier sikkerhetsrådgiver Tor Martin Bjerke i Virke til VG.

Slik ser fakturaen ut. Klikk for større bilde.Slik ser fakturaen ut. Klikk for større bilde.

Ifølge avisen mottok Virke 20 klager i løpet av to timer onsdag.

– På skrivet står det at man må betale for en reparasjon av en knust mobilskjerm i 2015. For mottageren kan dette virke som en tjeneste som allerede er utført, og bedriftene kan føle seg tvunget til å betale, sier Bjerke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han oppfordrer alle som har mottatt fakturaene til å anmelde forholdene.

Beklager

Overfor Østlands-Posten beklager iRepair, men presiserer at det hele dreier seg om et tilbud.

– Dette beklager vi på det sterkeste, men dette er ingen faktura men kun et tilbud, det står ikke på faktura noen faktura nr eller kundenr. Disse som ikke ønsker og benytte seg av tilbudet kan bare kaste dette i søppelen. Tilbudet går ut på at alle mobiler som er tilknyttet selskapet blir reparert gratis for hele 2015 med 24 måneder garanti. Så har en bedrift 2–3 ødelagte mobiler iløpet av året vil man spare på dette. Vi beklager selvfølgelig at noen føler seg lurt, men da er det som sagt bare å se bort fra tilbudet vi har sendt dem, skriver firmaet.

– Disse utsendelsene er uten tvil ment for å lure bedrifter som er midt oppe i jule-rushet, og vi anbefaler alle som mottar en slik faktura til å anmelde dette til nærmeste politistasjon, skriver interesseorganisasjonen Trygg Handel på sine nettsider.