Frp-politiker: «Eg hatar Islam og muslimar»
Djuvik gir rene ord for pengene i et nytt innlegg på bloggen sin, med tittelen «Eg hatar Islam og muslimar». Han er fylkesleder og gruppeleder i Sogn og Fjordane FrP, gruppeleder i Flora Frp og landsstyremedlem i Fremskrittspartiet.
Innledningsvis i blogginnlegget klargjør han at han med «hat» mener «en intens uvilje mot», og ikke oppfordrer til vold eller andre negative handlinger og fordømmelse av muslimer. Så fortsetter han:
«Eg har berre rett og slett ein intens uvilje mot Islam og muslimar.
Eg hatar Islam fordi det er ein religion, og som religionar flest, så set det ei høgare makt over menneska, og tek på seg å definere korleis menneske skal leve sine liv på «den rette måten.
Eg kan for lite om Islam til å gå djupt inn i ein definisjon av koranen, men som religionar flest går eg utifrå at du mister retten til eit liv etter døden, du må brenne til evig tid, eller andre type fordervingar, viss du ikkje lever livet ditt slik gamle skrifter og profetar har sagt du skal gjere.»
Les også: - Skulle ønske noen brukte romfolket som hundefor
– Religion aldri skadelig
Djuvik forteller at han skrev innlegget etter en diskusjon om hvorvidt det burde bygges moské i Honningsvåg.
– Enkelte mener det vil sikre en fremvekst av islam, og at det vil være skadelig. Der er jeg helt uenig. Intensjonen bak innlegget er å få frem at en religion aldri er skadelig, men at det er mennesker som praktiserer religionen som kan være det, sier Djuvik til ABC Nyheter.
– Men du skriver jo at du hater islam?
– Jeg har en intens uvilje mot alle religioner, ideologier og organisasjoner som skal påvirke mennesker til å oppføre seg slik de har definert.
Intens uvilje mot kristendommen
– Gjelder det også kristendommen?
– Ja, alle religioner, også kristendommen. De truer med skjærsilden hvis du ikke gjør som Bibelen sier. Problemet er at man tar ansvaret for handlinger bort fra mennesket selv. I et liberalistisk samfunn, er det alltid du selv som står ansvarlig.
Djuvik sier han har fått mye og variert respons. Han sier han valgte tittelen som et bevisst virkemiddel for å fange oppmerksomhet.
– Kunne du skrevet at du hater kristendommen og kristne?
– Ja, det kunne jeg. Det er mange steder i verden fundamentalistiske kristne står bak grove handlinger. Hvert menneske må stå ansvarlig for seg selv.
Vil kjempe mot islam og Ap
I samme innlegg skriver Djuvik at han har en «intens uvilje» mot Arbeiderpartiet, og at han som politiker vil kjempe mot både islam og Ap.
«Men som liberalist vil eg samstundes kjempe for at alle skal ha lov å være medlemmar i AP eller være muslim. For det er liberalismens natur, det å kjempe for rettane også til dei ein ikkje likar, det å kjempe for at folk skal få meine og ytre det dei vil, sjølv om ein er ueinig.», skriver Frp-politikeren.
– Hvorfor nevner du Ap i dette innlegget?
– Det er for å understreke at selv om du er uenig med noen, så kan du ikke nekte dem å mene det de gjør. Det var naturlig å nevne dem fordi de er våre politiske hovedmotstandere. Jeg kunne like gjerne brukt sjokoladen Toppris som eksempel - jeg liker ikke den, men kan ikke nekte andre å gjøre det.
Les også:
Frp kan komme til å velge ny nestleder
Jensen: - Bred støtte til Frps tiggepolitikk
Politiet bedt om å etterforske romfolk-utspill
Høyre og Frp vil tvangssende romfolket ut av Norge

Lesernes kommentarer
Iver Olsen
16. august 2012 - 14:53
helt enig med denne
Solfrid Charlotte Vale
16. august 2012 - 16:41
Jeg er også enig....
Olai marton Jacobsen
16. august 2012 - 16:51
Du har desverre
Sigmund Abusland
16. august 2012 - 19:11
Jeg har forståelse for en del
Odd Johannessen
17. august 2012 - 9:24
Mannen skriver vel bare
Johan Blake
16. august 2012 - 14:55
Nå skal
Tracey Lavalette / ABC Nyheter
16. august 2012 - 15:05
Hei. Jeg er journalist og har
Johannes Berg
16. august 2012 - 15:13
Det tror jeg og.
Alf Magnus Jensen
16. august 2012 - 15:23
Hvorfor er det slik at alle
Og til slutt hvorfor er det så forferdig lett å få slettet innlegg som er negative mot de Rød-Grønne.........
Olai marton Jacobsen
16. august 2012 - 16:54
Ja hvorfor ?
Christopher Marx
16. august 2012 - 21:09
Kritikk mot Islam og AP/SV er strengt forbudt her
Finn Kaarby
17. august 2012 - 8:31
Sjekk vær varsom plakaten
Sitat fra Vær Varsom Plakaten
4.3. Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, rase, nasjonalitet og livssyn. Fremhev ikke personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende.
Her er linken til hele plakaten. Selv om du ikke føler deg bundet av denne må altså presse og media ta hensyn til denne.
http://presse.no/Etisk-regelverk/Vaer-Varsom-plakaten/
1397Steinar
16. august 2012 - 18:14
Journalist her? FLOTT! Da kan du:
Dette skjer til stadighet, og med meg selv senest idag.
Jon Einar Skaaret
16. august 2012 - 19:25
Det der
Kaller det politisk sensur jeg.
Johannes Berg
16. august 2012 - 20:41
Jada!
Johan Blake
17. august 2012 - 7:25
Du er nettopp det,
Artikkelen er nok ikke tilfeldigvis redigert på denne måten.
Gard Manseth
16. august 2012 - 15:11
%
Solfrid Charlotte Vale
16. august 2012 - 16:44
Folk må få lov til å mene hva
Bjørn Johansen
16. august 2012 - 15:59
For meg så ser det ut som om
Helge Dahl
16. august 2012 - 14:59
Klovn...
Håper rekruteringen tar seg opp.
Åge Fred Gram
16. august 2012 - 15:04
Hater
Kjetil Arnøy
16. august 2012 - 15:12
Muslim / Kristen
Ole Tjøstolvsen
16. august 2012 - 20:12
Hvor i all verden har du det
Johannes Berg
16. august 2012 - 15:14
Tja!
Steinar Olsen
16. august 2012 - 15:28
Tja
Yngve Larsen
16. august 2012 - 16:36
Akkurat, Steinar...
Selv er jeg flittig i forskjellige medier å engasjere meg i den offentlige debatten og har flere ganger fått slengt i trynet av man er sosialist og kommunist,- bare fordi man er uenig med Frp'ere.
Det som er påfallende er at man kan godt være uenig med SV'ere, AP'ere, og folk fra Høyre,- og kan aldri huske noen har forsøkt ufine personangrep fordi man var uenig i sak, men når det gjelder Frp'ere, så ser det ut så hjernevaskingen har nådd nesten like store høyder som det man så i sentraleuropa i mellomkrigstiden for hvordan de oppfatter meddebattanter de er uenige med, og hva de kan tillate seg av skittkasting!
Når det gjelder artikkelen med denne Frp-representanten, så har han noen tilnærminger jeg godt kan følge til en viss grad, men også han representerer et veldig godt eksempel på oppførsel i språkbruken som man så veldig mye av i mellomkrigstiden,- og som handlet mye om frykt og hat. Fruktene av frykt og hat vet vi vel alle hvordan smaker!?
Steinar Olsen
16. august 2012 - 17:51
Akkurat Yngve
Roar Solbakken
16. august 2012 - 18:21
RIKTIG
Johannes Berg
16. august 2012 - 20:42
Tja selv du.
Steinar Olsen
16. august 2012 - 20:50
Tja selv du også