Frp sier nei til folk som ikke lever som nordmenn
Partiet krever blant annet at man kler seg som nordmenn, snakker norsk, jobber, respekterer norsk kultur og væremåte, ikke skylder barnebidrag og har plettfri vandel, skriver Dagbladet.
– Det er en kjensgjerning at flere asylsøkere ikke ønsker å bli en del av det norske samfunnet. De som ikke ønsker det, ikke vil jobbe og ikke lærer seg norsk, skal heller ikke få permanent oppholdstillatelse, sier Frps innvandringspolitiske talsmann Morten Ørsal Johansen.
Les også: Skal stoppe kriminelle asylsøkere
Han har utarbeidet forslagene sammen med partikollegene Gjermund Hagesæter og Åge Starheim. De tre får full støtte fra Frps ledelse og stortingsgruppe, ifølge avisen.
Det er nødvendig å stille krav, mener Johansen.
– For å ta et eksempel: En kvinne som nekter å ta en jobb fordi hun ikke kan bruke burka i jobben, får ta konsekvensen av det. De som ikke vil jobbe, skal heller ikke få permanent oppholdstillatelse, sier han.
Les også: Asylbarn med avslag skal lettere få opphold
De som ønsker permanent opphold, som er steget før statsborgerskap, må gjennomføre og bestå en prøve i norsk og om det norske samfunnet, foreslår Johansen.
Inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen (SV) mener Frp har mistet grepet. Hun lurer på hva poenget med burkaforbud er, og tror Frps forslag kan skape inkluderingsproblemer. Begrunnelsene som Johansen legger fram, er dessuten marginale, eller ikke engang korrekte, mener Thorkildsen.
– Jeg har for eksempel aldri hørt noe om at utenlandske statsborgere skylder mer barnebidrag enn norske menn, sier hun.
Les også: Frp åpner for asylamnesti
Ap-politiker Lise Christoffersen mener forslagene føyer seg inn i rekken av det hun kaller useriøse Frp-utspill. Høyres nestleder Bent Høie og Høyre-talsmann Trond Helleland har ikke vært tilgjengelig for kommentarer.
Les også: - Lettere å sende ut barnefamilier enn kriminelle

Lesernes kommentarer
Atle Jacobsen
20. juni 2012 - 7:59
Jeg mener at SV har mistet grepet.
Nå må disse umodne SV erne bli tørre bak ørene og prøve å komme ut av pubertetsstadiet sitt og bli voksne og se hvordan ting fungerer ute i den virkelige verden.
Niri Baklid
20. juni 2012 - 8:13
Frp vil bestemme
Kjell Arne Larsen
20. juni 2012 - 8:34
Utvis dem fra landet!
Det er norsk tradisjon å bruke seler eller beltereim for å holde buksene oppe, så en ikke blir "si' i lortfallet". Endrer man livmål, må man "stramme inn livreima".
Samtlige av disse 9 Frp-sympatiserende ungguttene gikk med beltereima i underkant av rumpeballene, halve rævva bar, og kunne ikke gå skikkelig, fordi buksa lå rundt knærne som kvinnfolkas "smalsjørt" i hine hårde dager. En "mote" de visstnok har fått fra "hip-hop"-kretser utenfor Norges grenser.
Jeg venter spent på at Frp skal frata dem statsborgerskapet, og utvise dem fra landet!
Knut frode Bolsø
20. juni 2012 - 12:34
kjell arne de du beskriver
Ingar Nilsen
20. juni 2012 - 12:55
Takk, Knut Frode
Dessuten: Betingelsen for å få statsborgerskap må være at man lærer seg norsk, er villig til å arbeide og å integrere seg i det norske samfunn. Videre at de ikke er kriminelle (vi har nokk dritt selv).
Mange - ja, svært mange - kommer hit i håp om å få penger for ikke å gjøre noe. Jeg har hatt mange av de på kurs og vet hva jeg snakker om her. Mange ønsker og vill ut i arbeid. Svært mange har jeg fått ut i et arbeid de mestrer og trives med. Men desverre, mange går på jobbsøkerkurs for at de er sendt på kurs. De gjennomfører, men det er det. De har det bra nok som de har det. Trenger de ekstrapenger, jobber de litt svart.
Men et begrep bør innføres:
Arbeid for trygd. De som ikke får seg arbeid, kan få en feiekost og feiebrett og feie fortaug og torg. Et viktig arbeid. Likeledes hugge ved for eldre og uføre, utføre forefallende arbeid ved sykehjem og offentlige bygninger.
Ja, det er mye de kan gjøre i stedet for å slenge rundt.
Hva sier SV og Co. til det?
Terje Kristiansen
1. august 2012 - 21:19
Arbeid for trygd
Å jobbe innenfor det offentlige er OK. Det offentlige raner de uansett!!!!!!!!!!
Ole Svendsen
18. september 2012 - 17:53
HELT ENIG!!!
Pål Christian Bruseth
16. juli 2012 - 11:31
ikke importere mer rask
Olav Heggum
8. juli 2012 - 13:17
Skremmende mangel på
Pål Christian Bruseth
16. juli 2012 - 11:30
til hvor?
Thore Stoveland
20. juni 2012 - 8:50
Virkelig?
Vi trenger ikke folk som kler seg i burka, vil ha særbehandling og som flytter sammen i gettoer.
Det er jo litt rart at mange innvandrere blir mer nasjonalistiske når de kommer hit, samtidig som de gjør alt for ikke å måtte reise tilbake dit de kom fra. Kan det være fordi folk som deg oppfordrer dem til det?
Når det gjelder fotball er det underholdning på linje med musikk, teater og annen kunst. Der har vi tradisjon for utveksling. Samtidig er dette forretning. Norske klubber kjøper billige spillere fra Afrika og Øst Europa, foredler dem og selger dem dyrt til lag i Europa. Dette er ikke folk som blir i landet for godt. Altså ingen trussel for norsk identitet.
Hvis du synes det er så eksotisk og spennende med utenlandske nasjonaldrakter og kultur foreslår jeg at du legger turen til Irak, Aganistan, Pakistan eller at av landene i Afrika på neste ferie. Der kan du få spenning, nasjonaldrakter og kultur i stort monn. Er du heldig kommer du kanskje levende hjem også.
T. A. G
20. juni 2012 - 10:40
Oppskrift for ett nytt Hologaust?
Dette kan oppleves i Norske Sjømannskirker, hvor folk som vanligvis ikke frekventerer kirker, kan få dekket sitt behov til å tilhøre en gruppe.
Norsk Amerikanere har sterke følelser overfor sitt norske opphav, samtidig som de er Amerikanere. Dette kan jo også slå andre veien, gjennom det artige fenomen, med ett lite USA på Lista.
Her er en nyttig link til for demografien i den norske emigrasjonen til USA.
http://www.nytimes.com/interactive/2009/03/10/us/20090310-immigration-explorer.html?hp
http://www.farsund-lista.no/hjem/amerikanske-lista/
Tydlig skinner det igjennom at du egentlig er selektiv i hvem og hvilke kulturer som bør forbys.
Da er det kanskje betimelig å minne om at fra Jødelovene ble vedtatt i den Tyske Riksdag, så tok det bare 6 år før Hologaust ble satt igang.
Grei A
7. oktober 2012 - 8:10
T.A.G
Å tro at alle kulturer passer inn i det norske samfunn er helt virkelighetsfjernt synes jeg. Den uselektive og uovesiktelige invandringspolitikken vi har i dette lille landet her er rent hærverk.
Slik dette bærer hen, så skal du ikke se bort ifra at verden får en hologaust til en dag. Det er vel ikke vanskelig å se at det begynner å bli en smule betent rund om, -ikke bare i den norske befolkningen, men i hele Europa. Slik er det nok vi mennesker fungerer desverre. Uansett nasjonalitet og kultur.
Jørg-Kåre Bjørsvik
20. juni 2012 - 12:03
Dårlig argument.
Det er visst nok av nordmenn i utlandet, som flytter sammen i ghettoer.
Men når det er sagt, vil jeg påstå, at muslimer som flytter til Norge ikke kan kreve at det skal innføres sharia lover her f.eks.
DA kan man vel begynne å spørre hvorfor i he..... kom de hit ?
Svaret er jo nærliggende, at de kom hit for å islamisere Norge også.
Det er nok av eksempler på europeiske land, som snart må vedkjenne seg det nye 'herrefolket'.
Og, ja, jeg sammenligner deres ideologi med et diktatorisk system.
islam tillater ikke noe uteom deres norm.
I land der islam er det rådende politiske system, må anderledes troende betale en ekstra skatt, for å få lov til å stå utenfor islam.
Likevel blir disse i mange tilfeller forfulgt, og i ekstreme tilfeller drept.
Det er anderledes i Afrika, der fllere land idag opplever religionskrig.
Sudan, og Nigeria er vel de to mest åpenbare eksemplene.
Jeg velkomner et mer variert fellesskap, men jeg ønsker ikke at mine døtre skal gå med hverken hijab, eller niqab. Ei heller være en av 4 koner.
Sorry islam, dere har en lang vei å gå før dere vedkjenner menneskers likeverd, og rett til selv å velge.
Et religiøst diktatur kvittet vi oss med for lenge siden. Vi ønsker vel ikke et nytt ?
Lorentz Hanssen
20. juni 2012 - 13:14
Amen!
Trond Løkken
20. juni 2012 - 13:16
Jeg er uenig med deg når du sier folk med muslimsk bakgrunn
Men jeg vil tro at om man snur på flisa, og folk fra et Norge med 170 millioner stort sett fattige kristne fant det mulig å reise til er rikt og meget raust velferdsland med 4,5 millioner muslimer (Pakistan), - så ville med sikkerhet pakistanerne fort bli urolig, og snakke om at de norske kom for å kristne dem.
Er ikke det nokså logisk?
Og et kristent land ble de vel også fort, om ikke pakistanske myndigheter sørget for noe annet?
Man leser at hovedstaden alt begynner å nærme seg 50/50 hva angår norsk/ ikke norsk bakgrunn. Når dette har skjedd på omlag 30 år, må det kunne betegnes som meget rask forandring, som får mange til å spørre hvorvidt man rekker å integrere de som kommer.
Einar Ofsteng
20. juni 2012 - 15:05
Det finnes ikke mer enn ca
Du driver skremselspropaganda med dine tall Trond. Det å snakke om 50/50 i Oslo betyr at du tar alle utlendinger i en gruppe, kristne, muslimer, hinduer, jøder osv. Dersom alle troende muslimene i Norge bodde i Oslo, ville det vere mindre enn 20% av befolkningen der. Disse vil ikke lett kunne samles under 1 "fane" siden de snakker forskjellig språ, og har delvis forskjeller i religionen sin.
Trond Løkken
22. juni 2012 - 7:53
Beklager at jeg ikke kunne svare tidligere.
Jeg skriver ikke at hovedstadens hurtige vekst består av folk fra èn religion, eller ett samfunn. De fleste kommer vel fra EØS-området. Det er ikke normalt på planeten å vokse så fort, og forbindes med industrielt klondyke (industrielt i både gammel og ny betydning; altså også kunnskapsindustri). Hva denne veksten i Oslo næres av, er det mange i landet forøvrig som lurer på.
Ole Morten Jensen
5. juli 2012 - 8:10
Takk og amen
Vidar Weseth
24. juni 2012 - 9:57
Stoveland, 'Er du heldig
Pål Christian Bruseth
16. juli 2012 - 15:20
Virkelig?
For:
* de klumpet seg sammen i setlements.
* hvor spises det mer lefse og lutefisk?
* hvor er lusekofta holdt høyere i hevd?
* hvor feires 17. mai mer inderlig og nasjonalistisk?
* hvor er "fedrenes" glans og "det norske" mer blankpolert?
Svar:
det måtte være i Carl-Ivar-land i Spania hvor de lokale tjenesteytere helst burde lære seg norsk og lokallag av norke politiske parti mm og norske økonomiske ytelser,ofte uten gjenytelse, er en selvfølge!
Vår holdning til romfolket er trist og historisk uhyggelig! En ting er Frp sin lefling med det bruneste grumset i oss. Enda mer betenkelig er høyrepolitikeres streben for å tilfredsstille det populistiske brungrumset i folkedypet - trist, trist og skummelt!
Sølvi Stenberg
19. august 2012 - 12:16
Nordmenn i utlandet
Roger Johansen
22. august 2012 - 19:37
Jaha
USA lever bra med ghettoene. Det går ikke an å programmere en somalier til å bli 100 prosent Ola Dunk.
John Wang
20. juni 2012 - 8:56
Bestemme
Torun Strømberg
20. juni 2012 - 10:41
Helt enig med deg.Den
Vidar Weseth
1. juli 2012 - 7:32
Stroemberg, jeg tror nok du
Lars Thorsen
4. juli 2012 - 18:59
Så bra...
Sølvi Stenberg
19. august 2012 - 12:24
Kommunister og annet vås..
Pål Christian Bruseth
16. juli 2012 - 15:28
God tur!
Det kunne ellers være interessant å få opplyst hvilket land som gir bedre vilkår for de heldige individer, de som er rene og som oss.
Spørsmålet mitt til deg blir - er de andre mennesker, eller?
Jan F
20. juni 2012 - 9:41
????
Hvis det er så vanskelig / umulig for våre innvandrere å tilpasse seg det norske samfunn og følge våre normer og regler så står de fritt frem til å reise tilbake hvor de kom fra og bli der. Når Niri Baklid begynner med utsegner om hvitløk og fotballspillere tolker jeg det som om vedkommende slenger ut dette i mangel av noe saklig å komme med.