980 551

TOK AFFÆRE: Inga Marte Thorkildsen var ikke enig i politiets avgjørelse om å ikke gjenoppta etterforskning av en gammel incestsak. (Foto: NTB Scanpix)
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter incest,Inga Marte Thorkildsen,Politikk,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

- Jeg var engstelig for barnets helse

Inga Marte Thorkildsen (SV) får sterk kritikk for å ha blandet seg inn i etterforskningen av en overgrepssak. Selv mener hun at hun ikke har gjort noe galt.

Barneministeren benekter at hun har forsøkt å presse politiet i etterforskningen av angivelige overgrep mot en liten gutt eller påvirke utfallet av straffesaken. Hun hevder hun bare ville minne etterforskerne på at Staten Barnehus i Oslo har spesialkompetanse på å avhøre barn og har helsepersonell som kunne undersøke barnet for å finne eventuelle spor etter overgrep.

– Vi vet at barns rettssikkerhet dessverre blir ivaretatt i svært varierende grad i slike saker. Derfor ba jeg politiet vurdere å bruke barnehuset til å ta avhør av gutten, ser Thorkildsen til NTB.

Det var mens hun fortsatt var stortingsrepresentant for SV at Thorkildsen satte seg inn i saken etter en henvendelse fra barnets bestefar og mor. Hun kontaktet politiet etter å ha fått informasjon om at etterforskningen av overgrepspåstandene ikke ville bli gjenopptatt, ifølge Dagbladet.

– Fortalte om overgrep

Saken er en komplisert barnefordelingssak og handlet om påstander om at en far skulle ha begått seksuelle overgrep mot sitt mindreårige barn. Thorkildsen mente politiet burde gjennomføre et nytt avhør av barnet.

Hun hadde fått sakens dokumenter fra barnets mor, hvor det framgikk at gutten selv hadde forklart seg om overgrep til flere uavhengige instanser og i dommeravhør. Gutten, som ble diagnostisert med posttraumatisk stressyndrom, er i dag under farens omsorg, og straffesaken lagt bort, ifølge Thorkildsen.

Les også: Thorkildsen: - Barn er også folk

– Som stortingsrepresentant har jeg engasjert seg i slike saker gjennom ti år og har fått kunnskap om mange alvorlige saker. Da er det et dilemma hva man skal gjøre med denne kunnskapen. Det var ikke straffesaken som var mitt anliggende i det hele tatt, men helsetilstanden og rettssikkerheten til gutten, sier hun.

Hun vil ikke ha noen mening om kvaliteten på de avhørene som allerede var tatt av gutten, og avviser at dette var et moment bak henvendelsen til politiet. Hun påpeker imidlertid at politidistriktet som etterforsket saken, ikke hadde eget SO-team – etterforskere med spesialkompetanse på seksuelle overgrep.

Høyre: – Uhørt

Høyres stortingsrepresentant og andre stortingspresident Per-Kristian Foss kaller Thorkildsens engasjement uhørt og «stikk i strid med all praksis for hvordan stortingsrepresentanter opptrer».

– Denne saken har vært prøvd for retten to ganger. Det at hun har blandet seg inn for å forsøke å få gjenopptatt saken er uhørt, sier han til Dagbladet.

Les også: Inga Marte kan bli sjef når Jens er borte

Også Riksadvokaten er kritisk til Thorkildsens henvendelse til politiet, og mener innblandingen strider mot maktfordelingsprinsippet som skal sikre politiet uavhengighet.

Leder Arne Johannessen i Politiets Fellesforbund mener Thorkildsen utviste «utrolig dårlig skjønn». Han roser den aktuelle polititjenestemannen for å ha avvist Thorkildsen og bedt henne skrive et brev hvor det gikk fram at hun ber om avhør på barnehuset i Oslo.

– Det vil ikke være like enkelt for alle å avvise en stortingsrepresentant. En ung og uerfaren tjenestemann kunne lett hatt en annen tilnærming, sier han.

Thorkildsen varslet SVs partileder Audun Lysbakken og statsminister Jens Stoltenberg (Ap) om engasjementet sitt da hun ble utnevnt til statsråd. De mente saken var uproblematisk.

Les også:

Store mørketall for incest

Far siktet for incest og babydrap

 

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-04-29T11:27:38

Per Bruun Per Bruun

29. april 2012 - 10:27

Saken

Er ikke uproblematisk så lenge det kan dreie seg om utøvelse av maktmisbruk i egenskap av stillngen. Når hun presenterer seg som stortingsrepensentant, så kan det lett oppfattes som nettopp det. Det er nærliggende å tenke : Så var det på n igjen. Hva blir det neste?

PS.
Min kommentar omfatter ikke saken, men det faktum at en kjent stortingspolitiker prøver å påvirke en sak i en bestemt retning, det ligger i det faktum at hun presentere seg som stortingspolitiker, ikke privatperson.
2012-04-29T12:09:20

Johan Ytternes Johan Ytternes

29. april 2012 - 11:09

Ikke rart

at vi får et kaldere og kaldere samfunn. Nå ble hun jo avvist av politiet, men ære være henne for at hun brydde seg.
2012-04-29T13:11:31

Inger Vibeke Haugen Inger Vibeke Haugen

29. april 2012 - 12:11

Per!

Ingen er i tvil om sakens alvorlige hendelse, men skal alle stortingsrepresentanter begynne å ringe, uten å være involverte i sakers omfang. Det skal de som har ansvaret gjøre, og vi vet etter mange TV-debatter at her skurrer det både hos politiet, barnevernet osv. osv. Eller som en person sa; Barnevernet må først og fremst få et bedre omdømme!
2012-04-29T13:13:48

Rolf Rekli Rolf Rekli

29. april 2012 - 12:13

Jeg synes

hun heller burde bruke energien sin for at politiet får pengene som skal til for å kunne drive et forsvarlig etterforskningsarbeide. Nå henlegges saker over lav sko grunnet for lite ressurser.
2012-04-29T15:04:25

Per Bruun Per Bruun

29. april 2012 - 14:04

Nytt PS

Kansje noen av Dere bør lese
på denne siden før Dere legger inn flere støtteerklæringer til denne SV dama!!!
.

http://www.dagbladet.no/2012/04/29/nyheter/politikk/innenriks/inga_marte_thorkildsen/sv/21360962/

I slike saker er alle tapere. Det gjør det ikke lettere når en stortingsrepensentant velger klart side.

Så det er berettiget å spørre. Hva blir det neste som Jensemann godkjenner
2012-04-29T21:57:04

King kong King Kong

29. april 2012 - 20:57

Er vel ikke

noe nytt at denne frøkna, som jeg pleier å kalle mannehateren, ser potensielle overgripere i alle menn. Det blir vanskeligere for menn i saker med barn involvert med henne ved roret.
2012-04-29T11:00:23

Johan Ytternes Johan Ytternes

29. april 2012 - 10:00

Å bry seg

kan aldri bli galt.
2012-04-29T11:08:28

Hans Martin Øvre Hans Martin Øvre

29. april 2012 - 10:08

Enda et bevis....

Enda et bevis for at det er de minst begavede som velger en politisk karriere.
2012-04-29T11:13:50

Tor Stokness Tor Stokness

29. april 2012 - 10:13

Enda et bevis

Betyr det at du anser deg for begavet til å stemme ved valgene?
2012-04-29T11:25:41

Johnny Møller Gundersen Johnny Møller Gundersen

29. april 2012 - 10:25

Øvre

Kunne ikke du fortelle oss hvor fortreffelig du anser deg selv å være?
2012-04-29T14:09:25

Wiggo Myrhagen Wiggo Myrhagen

29. april 2012 - 13:09

Enda et bevis....

Stiller du ved neste stortingsvalg ?
2012-04-29T12:53:21

Jan bjerke - nilsen Jan Bjerke - nilsen

29. april 2012 - 11:53

Sundt folkevalgtvett .

Skulle ønske det var fler som brydde seg og ikke bare gjemte seg bak lover og paragrafer.
Sundt folkevett er vel ikke å forakte ?
Særlig når en ser de utallige eksemplene på slett arbeid hos ordensmakten.
2012-04-29T11:29:46

Frode Ludviksen Frode Ludviksen

29. april 2012 - 10:29

Om å bry seg

Jeg er helt enig at det er viktig for oss alle at vi bryr oss om våre medmennesker små som store, men rikspolitikere å andre politikere eller embedsmenn må ikke presentere seg med den tittelen de har for å få gjennom en sak, uansett hvor mye de brenner for den. Politikerene må da ta saken opp i sine fora slik som Torkilsen ta den opp i Stortinget om det passer seg, hvis ikke så kan hun presentere seg som fru eller frøken Torkilsen til den politimannen som etterforsker denne mulige insestsaken å fortelle han/henne hva hun mener bør gjøres i etterforskningen.
Deres politiske værv eller annet yrke må ikke bli utøvelse av maktmisbruk i egenskap av stillngen deres.

Ser også en som sier at "Særlig når en ser de utallinge eksemplene på slett arbeid hos ordensmakten."
Det samme kan en jo si om våre rødgrønne politikere også
2012-04-29T11:57:12

Oddbjørn sjursen Oddbjørn Sjursen

29. april 2012 - 10:57

skille mellom lovgiver og loveetterfølger/lovdømmer

hva betyr det? det må være et skille båder formelt og uformelt mellom de som lager loven, og de som utøver loven i etterforskning(politi) og de som dømmer. Det virker på meg at det tredelingen som er essensiell for et demokrati basert på lov, er på vei vekk. politikerene har spesielt vanskelig for å skille på dette. fulgte de ikke med på skolen? Gode intensjoner (hvis det bryter med loven) er strake veien til helvete!
2012-04-29T12:08:58

Tor Stokness Tor Stokness

29. april 2012 - 11:08

Politikere er ikke feilfrie.

Politikere er ikke feilfrie, heldigvis. Ganske enkelt fordi de er alminnelige mennesker, som deg og meg.
Inga MarteThorkildsen begikk en feilvurdering.
Men noen skade er ikke skjedd, så vidt jeg kan se. Hun fikk kontant svar fra etterforskeren hun kontaktet, og det regner jeg med hun lærte noe av. Men takke meg til folkevalgte som heller forsøker en gang for mye fremfor en gang for lite, eller ikke i det hele tatt.
Hun har vist at hun bryr seg. Det fortjener hun ros for, og ikke bedrevitersk surmaget kritikk
2012-04-29T12:41:11

Torstein vold Torstein Vold

29. april 2012 - 11:41

Uten å kjenne bakgrunnen for denne saken

er det selvfølgelig ikke mulig å ha noen mening. Barnefordelingssaker er alltid vanskelig å vurdere når man intet vet. Derfor bør ikke noen her ha noen mening om saken som sådan. Torkildsens engasjement derimot er noe annet. Hun har ikke noe med å blande seg inn i en sak som denne og viser med all tydelighet at hun ikke mestrer den myndighet og det ansvar hun har som stortingsrepresentant og nå minister. I tråd med annet vi har sett fra andre SV-representanters side....... Får bare håpe at neste valg fjerner dem fra norsk politikk.
2012-04-29T12:44:17

Mona Olsen Mona Olsen

29. april 2012 - 11:44

fantastisk flott at hun bryr

fantastisk flott at hun bryr seg.. all annen mening er utrolig. snart må vi i dette landet slutte å tenke å gå disse "tjeneste veiene" for å nå frem, når det viser seg at det ikke hjelper. det er for domt,og uakseptabelt når en ikke skal få hjelpe ett barn i en slik vanskelig situasjon. og at hun bruker sin stilling som press KJEMPEFLOTT!!! slike politikkere vil vi ha....
2012-04-29T13:01:10

Sigbjørn Ustad Sigbjørn Ustad

29. april 2012 - 12:01

Bry deg

Helt enig med Mona. Dette er et eksempel på dårlig og feilvinklet journalistikk. Og enkelte biter på og kaster seg over saken for å kritisere noe som MÅ være et positivt engasjement. Vi trenger flere slike politikere.
2012-04-29T15:38:17

Johnny Johansen Johnny Johansen

29. april 2012 - 14:38

Bare tenk om noen hadde brydd

Bare tenk om noen hadde brydd seg før i Christoffersaken, da hadde han kanskje levd nå! Vi har alt for lett for å se gjennom fingerene på ting som ikke rammer en selv.
2012-04-29T13:21:24

Inger Vibeke Haugen Inger Vibeke Haugen

29. april 2012 - 12:21

Tragedie?

Ja, det er fint at det er mange som bryr seg. Barna skal og må komme i første rekke!! Men kanskje det er for lett for oss å se spøkelse på høylys dag, uten at vi absolutt ikke kjenner omfanget av slike tragiske saker. Noe er jo feil i behandlingen av de. Men kan allikevel ikke la være å nevne at i min jobb med skilsmissesaker - som kan inneholde alt dessverre - hadde vi en sak hvor pappan ble beskyldt for incest! Jeg tenker ofte på hva vi tenkte om ham, men vi gjorde "en god jobb" både med barn, mor og pappan. Moren innrømmet sin løgn, barnet bekreftet - og pappan? Han brøt sammen. Ja, det er kanskje ikke mange slike saker, men jeg kan dessverre underskrive at det er noen. Derfor veldig viktig at vårt samfunn er tilrettelagt på alle nivå av hensyn til barnet, uansett hva utfallet blir.
2012-04-29T13:40:08

Ole H Johansen Ole H Johansen

29. april 2012 - 12:40

Takk

Dette var en betimelig,nyansert og saklig kommentar.
Takk,igjen
2012-04-29T13:44:31

Henry O. Datsik Henry O. Datsik

29. april 2012 - 12:44

Det er bra at disse grunnløse

Det er bra at disse grunnløse overgrepsanklagene viste seg å ikke stemme og bra at det ikke hadde skjedd noe overgrep!
2012-04-29T15:50:55

Jan Erik Jensen Jan Erik Jensen

29. april 2012 - 14:50

Trodde ikke jeg skulle komme til å si dette

om en SV-politiker- men denne Thorkildsen hun vinner seg ved nærmere bekjentskap.

Kanskje litt vel engasjert innimellom men hun har hjerte på rette plassen, energi og faktisk mer kunnskap enn jeg i utgangspunktet ville tiltenkt henne og som hun tør bruke selv i en meget vanskelig type sak som den som her er beskrevet.Denne dama kan bli farlig , kan jo bidra til større SV-sympati.
2012-04-29T14:47:30

Jan Erik Jensen Jan Erik Jensen

29. april 2012 - 13:47

Trodde

l
2012-04-29T15:50:40

Inger Stokke Inger Stokke

29. april 2012 - 14:50

Å bry seg

Dette er blitt en betent sak og Thorkildsen kunne kontaktet politi(eller barnevern)som privatperson. Men at hun våger å bry seg,det står det respekt av! For det krever mot!
2012-04-29T15:59:24

Harry Andreassen Harry Andreassen

29. april 2012 - 14:59

Kansje på tide

å bli obligatorisk å sette seg inn i Grunnloven for regjering og stortingsrepresentanter? Den ser ut til å ha gått i glemmeboken.
2012-04-29T20:08:00

Reidar Johnsen Reidar Johnsen

29. april 2012 - 19:08

Minipartiet igjen på sporet ...

Tja , det er vel bare å konkludere med at minipartiet består av statsråder m.m. som er komplett uten erfaring . Bare vent å se ....det vil bli mye galskap og uvitenhet fra den kanten .
Det må forresten være generelt helt feil når ungdommer uten livserfaring og uten erfaring fra arbeidslivet bare kan utdanner seg til teoretiske politikere og komme i slike posisjoner .
Dette bør det bli en forandring på .....Ingen burde komme inn på stortinget uten minimum 5 års erfaring fra arbeidslivet men da ikke fra en byråkratjobb.
2012-04-29T21:00:03

Johnny Johansen Johnny Johansen

29. april 2012 - 20:00

Da ryker Siv Jensen også ut.

Da ryker Siv Jensen også ut. Tenk på det du!
2012-04-29T21:45:18

Svein Hauge Svein Hauge

29. april 2012 - 20:45

Nå må SV begynne opplæring av sine

representanter.Ser også at noen støtter slik fremgangsmåte,og da lurer jeg virkelig hva slags styresett og samfunn vi får.Greitt at den venstreradikale klikken liker dette,men tenk den dagen da en FRP politiker finner på noen sånt?
2012-04-30T08:21:54

Jan Erik Jensen Jan Erik Jensen

30. april 2012 - 7:21

Jeg er ikke i nærheten av

å sympatisere med SV har heller ikke hatt den store sansen for Thorkildsens tidligere utspill , spesielt ikke i hennes forenklede bilde av hvorledes verden økonomisk sett er skrudd sammen.
Men i dette tilfellet har hun vist både mot og politisk anstendighet ved å forsvare noen av de mest sårbare i vårt samfunn nemlig barn som blir utsatt for overgrep av de personer de i utgangspunktet skulle kunne stole mest på og som skulle beskytte dem.
Det er noe som heter nødvergerett. I et samfunn som i mange tilfeller er altfor unfallende når det gjelder å ta barn på alvor i overgrepssaker, se bare på politiet, ikke heller på dette område gidder de å utøve synlig engasjement , de fleste stortingspolitikere holder seg også langt unna, fordi det normalt er risikabelt for deres popularitet å vise engasjement i denne type saker, så står altså denne Thorkildsen frem og viser både vilje og mot til å kjempe for noen av de svakeste i vårt samfunn, nemlig barn utsatt for incest.Å komme å snakke om at hun mangler kompetanse i hvorledes opptre i rolle som politiker er et blindskudd avfyrt fra likegyldighetens utsiktstårn.