ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter 22/7,Arbeiderpartiet,Frp,Per Sandberg,siv jensen,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Siv beklaget og gikk til angrep

Se video fra Stortinget her.

Frp-Jensen slår tilbake mot Ap

Siv Jensen lei av at Ap holder hennes parti ansvarlig for Anders Behring Breiviks handling og holdninger.

- I går falt det en uheldig uttalelse i Stortinget. Det er en uttalelse Fremskrittspartiet har beklaget både skriftlig og muntlig.

Det sa partileder Siv Jensen i sitt innlegg i Stortingets debatt om neste års statsbudsjett torsdag.

Se video fra Stortinget her

Ordstriden brøt løs da stortingsrepresentant Per Sandberg i en replikkveksling med utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) sa at Arbeiderpartiet spilte rollen som offer etter 22. juli.

Les også: - Ap har spilt rollen som offer

Slo tilbake mot Ap

Men så var det også slutt på å beklage ordene som falt i stortingssalen onsdag formiddag.

- Utgangspunktet var en påstand fra Arbeiderpartiet mellom det som hendte 22. juli og Fremskrittspartiet. Det er en påstand vi ikke kan la stå uimotsagt! utbrøt Jensen fra Stortingets talerstol.

- Jeg ser på db.no nå at Eskil Pedersen nok en gang er ute og forsterker denne påstanden.

- Han påstår at det er vi, Fremskrittspartiet, som må ta ansvar for Breiviks holdninger, la hun til.

Les hos db.no: - Frp skyld i Breiviks holdninger

- Underlig debatt

- President, det er Breivik og bare Breivik, som må ta ansvar både for handlinger og holdninger, fortsatte Siv Jensen.

- Det er noe underlig ved en debatt hvor opposisjonspartiet Fremskrittspartiet skal ha ansvar for norsk asyl- og innvandringspolitikk. Mens de som fører den norske politikken, de har ikke noe ansvar.

- Det må gå an både å ha varme og sympati for ofrene, men samtidig fremføre kritikk av norsk asyl- og innvandringspolitikk, mener Jensen.

Aksepterte unnskyldningen

Arbeiderpartiets parlamentariske leder Helga Pedersen aksepterte unnskyldningen.

- Vi har aldri holdt Fremskrittspartiet ansvarlig for handlingene 22. juli. Jeg aksepterer Siv Jensens beklagelse. Vi må tåle en debatt, sa hun.

- Det du ikke tar avstand fra er Eskil Pedersens påstander om holdninger, og det hadde jeg håpet, svarte Siv Jensen.

Les også: Sandberg legger seg flat

Les flere nyheter her

 

Lesernes kommentarer

2011-11-24T14:08:41

Olav Brekhus Olav Brekhus

24. november 2011 - 15:08

Er ikke ofte jeg er enig

med Jensen & co, men i akkurat denne saken er jeg det. Greit nok at dumme og teite formuleringer falt i går fra Sandberg, men jeg synes AP og særlig Eskil P strekker strikken litt langt, mtp hvem som er skyldig i det som skjedde 22/7.
2011-11-24T16:49:13

Niri Baklid Niri Baklid

24. november 2011 - 17:49

Eskil Pedersen har heilt rett

På nettet er det fortsatt fullt av hatske kommentarar mot Ap og statsministeren og innvandrarfiendtlige kommentarar. Det var det Eskil Pedersen sa at han ville bekjempe slike holdningar. Han tar vel ikkje heilt feil når han har observert at mange av ytringane kjem frå Frp-folk?
2011-11-24T17:10:53

Pål Vedeld Djupvik Pål Vedeld Djupvik

24. november 2011 - 18:10

Naturligvis sier Niri det ho sier,

Ho bør holde seg til sine MARXISTER som Eskil Pedersen, som berget seg ved å la andre gå i stikken.
2011-11-24T17:25:03

Niri Baklid Niri Baklid

24. november 2011 - 18:25

Kor mykje veit du

om det du uttalar deg om? Du veit iallfall ikkje kva ein marxist er, eller kva kjønn eg har.
2011-11-24T17:55:15

Henry Hansen Henry Hansen

24. november 2011 - 18:55

Niri.

Kom tilbake til den jorden vi lever på, og ikke sull deg inn i
myter om at alle andre har feil!!
2011-11-24T18:36:35

Niri Baklid Niri Baklid

24. november 2011 - 19:36

Små kunnskaper

er det vel tydelig folk har når de ikkje veit forskjell på sosialdemokrati og kommunisme. Eg er helst Sp-mann, men blir kalla eit marxisisk hokjønn. Det fortel ein god del om nivået som Djupvik og Hansen debatterer på.
2011-11-24T18:46:22

Solfrid Charlotte Vale Solfrid Charlotte Vale

24. november 2011 - 19:46

Niri@ Skjønner ikke deg jeg,

Niri@ Skjønner ikke deg jeg, om man googler navnet finner man faktisk en god del. Du har jo selv vært i FRP (kasserer sto det), hva har skjedd med deg??? Har du blitt utstøtt, siden du bare klarer å slenge dritt om FRP??
2012-04-15T19:58:05

Dan Henriksen Dan Henriksen

15. april 2012 - 19:58

å borte ble denne NIRI.....hehehehe

.........
2011-11-24T19:49:11

Jørn Pedersen Jørn Pedersen

24. november 2011 - 20:49

"Hansen"? ...

Han snakket ikke om kommunisme eller hunkjønn i det hele tatt, såvidt jeg la merke til. Eller hva mener du? Hvordan kan det at du er blitt kalt et "marxistisk hokjønn" ha noe med nivået som Hansen og Djupvik debatterer på? Og du debatterer jo ikke stort selv, da, det er helst bare uhemmet og veldig ofte ubegrunnet drittslenging til FRP.
2012-05-21T16:06:46

Kjell Rue Kjell Rue

21. mai 2012 - 16:06

Javel?

Ingen har vel vært så nære riktig karakteristikk av AP som svensken som kalte Norge den siste kommuniststat...under Jens og AP!
Husk at alle spioner tatt i Norge kommer fra AP!
2012-04-25T20:17:29

Helge Larsen Helge Larsen

25. april 2012 - 20:17

Å springe, når bråket starter, er ikke noe positivt!

Eskil Pedersen er nettopp leder av AUF fordi han er mer eller mindre politisk korrekt for andre marxistlenenister.

At Jens Stoltenberg som statsminister beskylder FRP for Breivik sine handlinger, er en stor skam. Det er AP`s politikk og ideologi som Breivik reagerer mot, ikke FRP.
Det samme har vi fra Jens Stoltenberg, når han uttaler seg i bruk av oljepengene våre, da påstår han at FRP er uansvarlige og vil bruke opp oljefondet, men, utelukker at FRP har en handlingsregel som tilsier det stikk motsatte.
Vi kaller dette for "inhibisjon" innenfor psykologien.
Man forskyver over på andre, det man selv tenker, eller har tenkt å gjøre. Et kjent psykologisk fenomen.
2012-05-21T15:58:43

Kjell Rue Kjell Rue

21. mai 2012 - 15:58

Huff

Huff, den var stygg Pål.
Slikt lavmål må vi alle holde oss for gode til!!!!
2011-11-24T18:02:04

Nicolai Myklebust Nicolai Myklebust

24. november 2011 - 19:02

Når det gjelder personhetsen

Når det gjelder personhetsen Pedersen selv har blitt utsatt for gjelder dette av det jeg har sett på ymse forum ikke så mye innvandringspolitikk til AP/AUF, men det at han dro fra Utøya med tom ferge, og etterlot sine øvrige medlemmer på øya med ABB. Synes ikke dette kommer fram i artiklene som omhandler dette, der personhetsen mer blir hevdet å skyldes hans politiske standpunkter.
2011-11-24T19:45:05

Jørn Pedersen Jørn Pedersen

24. november 2011 - 20:45

Dakar...

...lille statsministeren og AP. Er det noen som sier stygge ting om dem? Uffda! Nei, det må vi jo ikke ha noe av. Slike meninger må slås hardt ned på. Her i landet er det bare andre partier som skal kritiseres. Godt at vi har Eskil Pedersen på saken, han er såååååå utrolig tøff! Nå får vi nok snart ryddet opp i uvesenet tenker jeg! Sett dem i fengsel alle de som kritiserer AP og statsministeren! Hva skjedde Niri, trykte du "Publiser" uten først å ha trykket "Forhåndsvisning", siden det ser ut som om du mener at det er helt greit? Hilsen en ikke-FRP'er
2011-11-25T13:07:07

Roar solbakken Roar Solbakken

25. november 2011 - 14:07

Eskil

Det er på grunn av slike femi glatte sosialister som Eskil Pedersen sine utaleleser og holdniner til invandringspolitikken at sånne helt idioter og høyre ekstremister som AB oppstår.Du skal vel ikke være rakkett forsker for å skjønne at invadringspolitikken er ute av kontoll,og da er det lett å ha en "hoggestabbe" som FRP å skylde på vær gang det går galt.
STEM IKKE AP neste gang
2011-11-24T19:26:22

Christen Krogvig Christen Krogvig

24. november 2011 - 20:26

Aps tur til å be om unnskyldning

Sandberg forsnakket seg og kom med en usmakelig kommentar. Men han korrigerte straks og sa at Ap selsagt er offer for 227.

Ap har ikke forsnakket seg, men med viten å vilje forsøkt å koble FrP til 227. Det er en ufattelig skammelig kobling, og Ap bør straks be om unnskyldning slik Sandberg har gjort.

Bakgrunnen for radikaliseringen av ABB omtales her: http://www.youtube.com/watch?v=n3uTPcxLsFo&feature=player_embedded

Som det fremgår av videoen begynte dette med at han bevitnet hvordan innvandrere gikk løs på nordmenn. Dernest leste han seg opp på islam. Han har i motsetning til folkene i FrP lest både Koranen, haditene og islams historie. Etter hvert klikket det for ABB. Det grusomt. Men at en person som har lest det ABB har lest, skulle tillegge uttalelser fra de ofte uvitende FrPerne noen vekt er ytterst søkt. Så vidt jeg har forstått siterer han både Kennedy, Churchill og Muhammed i sitt manifest. Men meg bekjent har ingen FrPere en gang blitt tildelt den tvilsomme æren å bli sitert i manfestet.

I den grad FrP har ansvar for 227, er det fordi partiet bare har snakket om innvandring uten å få til noen resultater. Det er mulig 227 ville vært unngått hvis FrP hadde klart å stanse innvadrerkriminaliteten. Men det er også mulig at ABB ville gått amok uansett slik vi har sett på diverse skolemassakrer. Men i så fall måtte han imidlertid ha klekket ut en annen begrunnelse for ugjerningene.
2011-11-25T10:46:27

Tor Johan Gundersen Tor Johan Gundersen

25. november 2011 - 11:46

FRP / AP 22 juli 2011

La oss være enig om en ting i denne saken:
Det som skjedde 22 juli 2011 var en fryktelig tragedie for Norge, men selvfølgelig verst for dem som er direkte berørt.
Det gikk ikke mange timene etter at bomben gikk av før det ble opplyst at bombemannen hadde hvert medlem i Frp. Dette har siden den dagen til stadighet blitt dradd frem, og om det ikke blir sagt med rene ord, så kan alle med et åpent sinn lese mellom linjene hva som anntydes. Nemlig, Frp må ta ansvar i saken.
Dette er renspikka vås, og uttalelser fra folk som fortsatt er utstyrt med "skylapper". Frp kom med en idiotisk uttalelse her om dagen, men har lagt seg helt flat og beklaget dette på det sterkeste.
Derimot har det kommet kritiske uttalelser om FRP fra sentrale folk i AP, men her er det ingen som beklager noe som helst.Dette viser en skremmende holdning fra Norges største politiske parti.
Hva Eskil Pedersen gjorde eller ikke gjorde den 22 juli, må bli en helt annen debatt. Jeg synes garvede politikere i AP burde lære Pedersen kunsten med å beklage uttalelser som kan bli oppfattet som krenkende.Frp folk er nemlig også mennesker. Om ingen andre har mot til å gjøre dette, burde sjefen "Jens" være voksen nok til å ta tak i dette å sette tingene på plass en gang for alle. Det snakkes idag om høyere extreme, den gang jeg var ung var det mye snakk om vensre extreme. Resultatet blir faktisk det samme. Terror blir brukt, og uskyldige mennesker må ta støyen.
Jeg husker da godt AKP(ML), og disse skrev også et manifest. Det er ikke lenge siden vi i Norge hadde ministre med politisk bakgrunn derfra. Synes alle politiske partier inkl. Ap nå bør gjøre alt for å legge dette bak seg å se fremover. Politikk dreier seg heldivis om noe mer enn 22 juli.
2011-11-25T11:25:29

Frida FREDRIKSEN Frida FREDRIKSEN

25. november 2011 - 12:25

Så enig,Gundersen.

Helt enig med deg.Det jeg synes er så skremmende med AP er at de har ikke evnen til å SE egne feil.Eller be om unnskyldning .

Det kommer antydninger hele tiden som blir "polert" at det var ikke slik ment....osv....
2012-04-26T13:33:29

Britt olsen Britt Olsen

26. april 2012 - 13:33

du må huske at det er jo god gutten tilstoltenberg

dem liker ikke slike kommentarer det er jo dem som vet best slik har det vert med arbeiderpartiet du må ikke gjøre noe eller si noe det er litt nasistyrt dette blitt dette landet..:
2011-11-24T14:27:36

Knut Granberg Knut Granberg

24. november 2011 - 15:27

En person er skyldig

Ut i fra det vi har fått av opplysninger, er kun en person som er skyldig og han sitter heldigvis bak lås og slå.
Men uttalelsene til leppa fra Trøndelag kan da ikke forsvares. Han har en tendens til å slenge ut av seg mye edder og galde i mange saker. Kan han ha blitt plaget mye under oppveksten tro......?
2011-11-24T18:24:01

Erlend Hammern Erlend Hammern

24. november 2011 - 19:24

"Men uttalelsene til leppa fra Trøndelag"

Ganske utrolig at du kaller noen for "leppa fra trøndlag" når du ikke greier å holde styr på "din egen leppe". Eller, er en uttalelse som "Kan han ha blitt plaget mye under oppveksten tro......?" å regne for konstruktiv og saklig? Den setningen ødela ditt ellers saklige innlegg.
2011-11-24T14:37:39

Tom Knigge Tom Knigge

24. november 2011 - 15:37

Nå var det vel også AP sin

Nå var det vel også AP sin politikk ABB var ute etter å ta knekken på, da kan man jo si at hvis AP hadde kjørt en litt annen linje så hadde dette aldri skjedd
2011-11-24T15:12:03

24. november 2011 - 16:12

Aerlig talt, Knigge, hva

Aerlig talt, Knigge, hva mener du naa med dette, da? Mener du at Norges demokratisk valgte regjering skulle forutse en forskrudd hoeyreekstremists vanvittige og grusomme gjerninger og tilpasset sin politikk til dette? Les gjennom hva du skriver neste gang, saa slipper du kanskje aa dumme deg loddrett ut paa denne maaten.
Vidar Weseth.
2011-11-24T15:51:22

Alf myhre Alf Myhre

24. november 2011 - 16:51

ikke demokrati i norge

Egentelig er det ikke demokrati i Norge , ved siste stortingsvalg var det de borgelige som fikk flest stemmer men pga utjevningsmandater var det den sosialistiske siden som fikk flest mandater på tinget derfor sitter jens der , om ikke sponheim hadde vært en tulling som førte venstre under sperregrensen så hadde de fått utjevningsmandater nok til at vi hadde fått et borgelig flertall på stortinget så det så! Vi har derfor ikke et fullverdig demokrati i Norge
2011-11-24T16:05:50

Terje Johannessen Terje Johannessen

24. november 2011 - 17:05

Du mener vel ikke å hevde at

Du mener vel ikke å hevde at valglovene er spesielt tilpasset de sosialistiske partiene? Det er jo slik da at neste gang kan det hende at utjevningsmandatene tilfaller de borgerlige. Det er jo nettopp utjevningsmandatene som gjør demokratiet fullverdig for alle i Norge.
Høyresiden har jo iveret veldig da for å revidere valglovverket. Mange av de borgerlige kom fra de mer bypregde og tettbefolkede områder. Men det var før. Nå er det mange ute i distriktene som stemmer borgerlig, og da i første rekke på Høyre. Så kanskje de borgerlige bør la valglovverket når det gjelder utjevningsmandater få være som de er.
2011-11-24T17:16:23

Pål Vedeld Djupvik Pål Vedeld Djupvik

24. november 2011 - 18:16

Nettopp Terje Johannessen,

Da er Norges "demokratiske" regjering en del av ping pong valgordningen!!
2011-11-24T17:36:25

Terje Johannessen Terje Johannessen

24. november 2011 - 18:36

Kanskje Ping Pong er noe vi

Kanskje Ping Pong er noe vi også må finne oss i for å bevare demokratiet da. Fullt demokrati blir det vel neppe før FrP sitter i ei mindretallsregjering.
2011-11-24T17:53:41

Nicolai Myklebust Nicolai Myklebust

24. november 2011 - 18:53

"Du mener vel ikke å hevde at

"Du mener vel ikke å hevde at valglovene er spesielt tilpasset de sosialistiske partiene? "

Jo, slik vår sosiodemografiske politiske geografi er i dag så er de faktisk det. Dette illustreres jo ganske uomtvistelig med den latterlige situasjonen vi så ved forrige valg der de rødgrønne klarte å klore seg fast i regjeringskontorene til tross for at et flertall av befolkningen stemte dem vekk.
2011-11-24T18:30:39

Terje Johannessen Terje Johannessen

24. november 2011 - 19:30

Les innlegget mitt en gang

Les innlegget mitt en gang til så finner du essensen i det.
2011-11-24T18:46:09

Nicolai Myklebust Nicolai Myklebust

24. november 2011 - 19:46

Forrige valg var jo nettopp

Forrige valg var jo nettopp et empirisk bevis på denne sammenhengen. Dine påstander er således ikke valide. Vis gjerne til et valg der borgerlig side har hatt en fordel av utjevningsmandater.