ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter 22/7,ekstremisme,høyreekstremisme,ytre høyre,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Nye medlemmer til ytre høyre etter 22. juli Innvandringskritiske organisasjoner og partier på ytterste høyre fløy opplever medlemsøkning etter terrorhandlingene 22. juli, skriver Ny Tid. http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-33/osloterror_0.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2011-33/osloterror_0.jpg

680 359

Terrorangrepet rammet Regjeringskvartalet rett før klokka halv fire på ettermiddagen 22. juli. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix.

Nye medlemmer til ytre høyre etter 22. juli

Innvandringskritiske organisasjoner og partier på ytterste høyre fløy opplever medlemsøkning etter terrorhandlingene 22. juli, skriver Ny Tid.

Generalsekretær Kjell Arne Sellæg i Demokratene opplyser at partiet har fått rundt 100 nye medlemmer den siste måneden, fordelt på moderpartiet og ungdomsorganisasjonen.

Partiets hjemmesider har mangedoblet antallet besøk, sier generalsekretæren.

Han tar sterkt avstand fra uttalelsene som tidligere ordførerkandidat for Demokratene i Kristiansund, Håvard Krane, kom med i begynnelsen av august.

TV 2 avslørte lydopptak der Krane beskriver hvordan kan ønsker å begå politiske drap.

– Etter skandalen med Krane har vi oppgang i medlemstallet. Krane-saken kom som et sjokk, og han er ikke lenger velkommen hos oss. Men etter omtalen har folk gått inn på våre hjemmesider og funnet punkter de støtter, og så meldt seg inn, sier Sælleg til ukeavisen.

Også organisasjonene Stopp islamiseringen av Norge (SIAN) og Norwegian Defence League (NDL) sier de har hatt medlemsøkning.

– Det virker som det er stigende interesse for det vi driver med. Folk er blitt mer bevisste på hva det er verdt å jobbe mot, sier SIAN-leder Arne Tumyr.

Ny Tid viser til kilder med innsidekunnskap og skriver at den høyreekstreme organisasjonen Vigrid vurderer å starte opp igjen. Vigrid ble lagt ned i 2009 da grunnleggeren Tore Tvedt trakk seg.

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2011-08-19T16:02:30

Roy Belseth Roy Belseth

19. august 2011 - 15:02

Men,

medfører dette riktighet? Er dette bekreftet av andre enn disse grupperingene, selv? Eller forsøker de bare å skape blest om sine "organisasjoner"?
2011-08-20T14:57:14

Trond Nilsen Trond Nilsen

20. august 2011 - 13:57

Demokratene

Jeg kan ikke med mine beste evner fatte og begripe hvorfor Demokratene og Vigrid blir nevnt i samme sak.
Leser dere Demokratenes partiprogram så ser dere at de faktisk ikke er noe ekstreme som mange i disse dager påstår.
Media har startet en heksejakt på "ytterste høyre fløy" å det er jo somkjent et vidt begrep.
Hva med ytterste venstre fløy. Det innebefatter vel partiet Rødt.
Finnes nok flere ekstremister der en i Demokratene vil jeg tro

I år stemmer jeg Demokratene for aller første gang.


Godt valg
2011-08-19T16:15:14

Harald Haha Harald Haha

19. august 2011 - 15:15

Eksteme høyre er vel ikke troverdige er de.

Alt som kommer fra ekstreme høyre er vel som andre ekstreme ikke troverdige.All opplysninger derfra er basert på frykt og ondskap det er vel det de står for.
2011-08-20T10:22:08

Birgitte Brattebø Birgitte Brattebø

20. august 2011 - 9:22

Hva i all verden?

Kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor SIAN og Demokratene ansees som "Ytterste Høyre"?
For et års tid siden meldte en lokallagsleder fra SV seg inn i SIAN, og ble kastet ut av SV for dette. Det er vel sannsynlig at vedkommende fortsatt har et grunnleggende sosialistisk syn på fordeling av goder, men at han i tillegg er skeptisk til islam. Men, i følge "logikken" her så er han altså nå "høyreekstrem" er det så?

Demokratene er et parti som mener at alle i Norge bør få utgifter til førerkort dekket av staten. Er dette også et "høyreekstremt" syn? Eller er det blitt så enkelt at alle som er skeptiske til innvandring er "høyreekstreme"?

I så fall vil jeg minne om at nordmenn flest, for bare noen tiår siden, hadde et syn på mennesker fra andre verdensdeler som var langt mer ekstremt enn det noen som helst har i dag.
Hvem i dag er det f.eks. som faktisk mener at afrikanere er mindreverdige i forhold til europeere? Jeg vil påstå at så og si ingen mener dette i dag, men dette var alminnelig akseptert for et par generasjoner siden.

Men, bevares, de var vel "høyreekstreme" alle som en da eller?
2011-08-19T16:28:33

Pål Vedeld Djupvik Pål Vedeld Djupvik

19. august 2011 - 15:28

EKSTREME HØYRE eller EKSTREME MUSLIMER:

Det er noe journalister og skribenter har funnet på for å vri historien. Selv Tysklands røde Nasjonalsosalistiske Arbeiderparti som var det eneste lovlige partiet etter 1933, iettertid kaller AKPml og andre AP sosialister det partiet FOR YTTERSTE HØYRE. Joseph Gøbbels hadde blitt kry av propagandaen til den som klarer å vri historien sånn helt rundt.
2011-08-19T17:15:15

Walter Langøen Walter Langøen

19. august 2011 - 16:15

De kan kalle seg

hva de vil; venstre-/høyreekstremister: samma skiten begge deler. Hadde håpet å slippe å lese slikt visvas etter tragediene som rammet oss alle. Men det ser ut til vi må leve med slike utvekster på demokratiet. For gjør vi noe med det, er vi ikke lenger demokratier. Sies det.
2011-08-19T17:20:31

Ben Økland Ben Økland

19. august 2011 - 16:20

Demokratiet krever at alle rarieteter kan samle seg

La dem bare rotte seg sammen i sine ghettoer og prate tull for hverandre. Det er like greit sånn. Det avgrenser politisk forurensning til bestemte arenaer.
2011-08-19T17:30:10

Laila Petersen Laila Petersen

19. august 2011 - 16:30

Jeg aner en litt satkastisk tone når det gjelder høyrefløy

Og så går noen så langt som å kalle dette ekstremisme? Det er tull. Å sammenligne høyre ytterste fløy med ekstreme, synes jeg er drøyt. Diskusjonen rundt det blir for lang for mitt tidsskjema, men jeg ber dere tenke litt over ordvalget her. Husk at Demokratene er et lovlig parti. Og skal vi plutselig kalle folk for "rariteter", fordi de mener noe annet enn dere selv, beveger vi oss litt ned på lavmål her. Sorry.
2011-08-19T17:32:41

Ben Økland Ben Økland

19. august 2011 - 16:32

Ja de er ekstreme, og lovlige...

En spade er en spade. Spill gjerne forurettet den som vil.
2011-08-19T18:29:15

Kjell Tangen Kjell Tangen

19. august 2011 - 17:29

Ekstrem

Ekstrem betyr faktisk ytterligående.
Da å hevde ytterste høyre fløy ikke er ekstrem blir meningsløst.
2011-08-23T08:56:21

Roy Belseth Roy Belseth

23. august 2011 - 7:56

Dette er....

.... helt korrekt Kjell.
2011-08-19T17:39:05

Laila Petersen Laila Petersen

19. august 2011 - 16:39

Lovelige ja.

Det irriterer vel mange av dere her, tenker jeg. Men jeg har enda tilgode å se ned på noen fordi de har en annen mening enn meg selv. Dette må vi tåle.
2011-08-19T17:49:06

Ben Økland Ben Økland

19. august 2011 - 16:49

Neida. Demokratiet irriterer slett ikke.

Alle kan delta i et fargerikt fellsskap. For all del. Men forvent ikke omsorg for tullprat etter 22. juli, Det er slutt på å markedsføre "offerrolle" i gammel Carl I. Hagen -stil. Vi biter ikke lenger på sånt agn.
2011-08-19T17:50:19

Christen Krogvig Christen Krogvig

19. august 2011 - 16:50

Feil bregrepsanvendelse

SIAN skal hegne om demokrati og menneskerettigheter. Organisasjonen motarbeider de som ønsker å innføre sharia i Norge.

Er slike mål ekstreme? Er det slik at det å være tilhenger av f.eks steiningsstraff ikke er ekstremt mens det å være motstander er ekstremt? Og hva med læren om at eneste måte en muslim kan være sikker på å nå paradiset på? (denne læren er en viktig årsak til mange av de 17 600 muslimske terrorangrepene siden 911) Er det å kritisere denne læren ekstremt? Mens de som bagateliserer dette og den påfølgende terroren er moderate?

Og hva med begrepet "høyre" i denne sammenheng. Er et bare høyresiden som er tilhengere av likestilling, menneskerettigheter og demokrati?

Fler og fler innser at norske medier og politikere har ført folket bak lyset. Det er en av flere årsaker til de mange innmeldingene i SIAN.
2011-08-19T17:59:03

Ben Økland Ben Økland

19. august 2011 - 16:59

Ja visst er det ekstremisme

Intoleranse som skjærer alle under samme kam bare religionsnavnet stemmer. Sludder og fortegnet fremstilling av virkeligheten. Konspirasjonsteorier. Oppfordring til å forfølge minoriteter. Tullprat som kan gi næring til hat og vold.
2011-08-19T18:24:59

Christen Krogvig Christen Krogvig

19. august 2011 - 17:24

Ikke skjære alle over en kam

Kan du ikke heller besvare spørsmålene jeg stille enn å komme med ubegrunnede påstander, Ben?

Når det gjelder å skjære som kaller seg muslimer over en kam er jeg i og for seg enig. Det er over en milliard muslimer med ulike meninger. Det vi må diskutere er ideene. Islam er definert ved læren til de 6 hovedlovskolene. Disse skolene har mye felles ide-stoff som det må være tillatt å diskutere. For eksmepel er det så vidt jeg har forstått slik i alle 6 at den eneste måten å være sikker på å nå paradiset på er ved å dø i jihad. Denne læren er en viktig årsak til tusenvis av terroraksjoner. Denne læren tillater jeg meg å kritisere. På samme måte som jeg kritiserer de delene av Breviks lære som dannet et grunnlag for terror.

Så får du kalle det å motsette seg ideer som resulterer i teror for "intoleranse" hvis du ønsker det.
2011-08-19T18:38:43

Ben Økland Ben Økland

19. august 2011 - 17:38

Min svigersønn er muslim

Han er meget skolert og ekstremt tolerant. Han har ingen ting til overs for jihadister eller ekstremister. Hans tro er utpreget tolerant. Hvem tillater seg den ekstreme frekkhet å påstå implisitt at han er en tilhenger av terrorisme? Hvorfor konsentrerer enkelte seg om å fremheve ideologiske elementer som var moderne 1.300 år siden og påstå at de er aktuelle i Norge i dag?
2011-08-19T19:56:04

Geir Rune Larsen Geir Rune Larsen

19. august 2011 - 18:56

Nå er islam betydelig mer enn

din svigersønn, om alt skal måles ut fra det du har rundt deg så skulle det nok ikke ha vært ondskap i verden..

men verden er betydelig større en din omgangskrets, og omtrent all ondskap i verden har opphav i en eller annen ideologi...og dette er det viktige å diskutere IKKE HVA din svigersønn som er muslim er tolerant overfor..

men det virkelige problem er dette som beskrives her..

http://www.youtube.com/watch?v=EgCntGHmPFc
2011-08-19T20:21:51

Walter Langøen Walter Langøen

19. august 2011 - 19:21

Ben, aksepterer naturligvis det

du sier om din svigersønn. Dessuten: uten innvandrere ville store deler av norsk arbeidsliv stoppe opp.
Vil likevel peke på en side av dette: I Storbrittania var de som sto bak London-bombene høyt utdannede muslimer. De som ble tatt etter 9/11 var ingeniører, piloter, osv.
Det skulle vel si litt om at ekstreme islamister som planlegger terror, er personer over gjennomsnittet av muslimer. Muslimer som tar på seg selvmordsbelter ser ut til å være vanlige folk uten videre skolegang.
Hvis det er slik, er det egentlig ikke noe å forundre seg over. Også akademia i Norge har i mange år "utdannet" Stalinister, Maoister og PolPottere. Alle disse har høye stillinger i Norge og blir høyt verdsatt i motsetning til en høyreekstremist med Hitler som forbilde. Ergo: Høyre-ekstrem er fy, venstre-ekstrem eksisterer ikke i norsk språkbruk. Mao: Vi aksepterer ekstremisme siden det må være ekstremt å hylle massemorderen Pol Pot. Men vi sier ikke det høyt. Det er politisk u-korrekt.
Dette sagt som en kommentar til ditt innlegg.
2011-08-19T20:27:51

Ben Økland Ben Økland

19. august 2011 - 19:27

Christen Krogvig

rettet en personlig henvendelse og fikk et personlig svar. Jeg har ikke sagt et ord om tullinger på venstre, politiske fløy, og så vidt jeg har skjønt dreier ikke diskusjonen seg om dem her og nå, så det er unødvendig å avspore debatten. Vi snakker om tullingene på høyre fløy.
2011-08-19T20:59:33

Geir Rune Larsen Geir Rune Larsen

19. august 2011 - 19:59

når man ikke kan svare

så får man ofte slike goddag mann økseskaft svar, men det er vel det som er politisk korrekt i denne situasjon..

Nå var det ikke lenge siden at en av dine meningsfeller Gunnar sembsmoen sa at FRP var ytterste fløy, kan ikke se at du sa deg uenig dengang..
Da bør det være lov å hendvende seg til deg og svare på en av dine "politisk korrekte" uttalelser.. ;-)

vennlig hilsen en av de politisk "ukorrekte" tullinger, som har stemt frp i over 20 år..
2011-08-19T21:12:17

Ben Økland Ben Økland

19. august 2011 - 20:12

Takk for tilliten

Visste egentlig ikke at jeg var politisk "korrekt"? Artig å erfare at enkelte kan ha en slik oppfatning. Gunnar Sembsmoen får ellers selv svare for sine kommentarer. Og det vil heve debatten om man snakker om saker og ikke blir altfor personlig.
2011-08-19T21:12:52

Geir Rune Larsen Geir Rune Larsen

19. august 2011 - 20:12

Du er vel selve erketypen for

politisk korrekthet, det som ett ekko av maktens stemmer..
Om man er politisk ukorrekt så appluderer man ikke alt makten bifaller..
2011-08-19T21:21:40

Ben Økland Ben Økland

19. august 2011 - 20:21

Takk nok en gang

Men du skal få vite at jeg er slett ikke "korrekt" og stiller opp og sloss hvor som helst og når som helst mot "maktens" mishandling av miljø og hverdag (på vegne av De Grønne). Muslimhaternes hets forsøpler vårt land. De er en demokratisk forurensning av aller verste sort.
2011-08-19T21:26:12

Geir Rune Larsen Geir Rune Larsen

19. august 2011 - 20:26

sikkert..

men her en er en link over politisk korrektheter av idag..
Merkelig nok er det venstresiden som oppfant det, den gang de IKKE hadde makt.

http://ikkepedia.org/wiki/Politisk_korrekt

så er det bare å krysse av .-)
2011-08-20T13:07:37

Christen Krogvig Christen Krogvig

20. august 2011 - 12:07

Svar

Hei, Ben. Selv om du ikke har besvart mine spørsmål, skal jeg besvare ditt:

"Hvem tillater seg den ekstreme frekkhet å påstå implisitt at han er en tilhenger av terrorisme?"

Jeg går ut fra det det noen som vil hevde at din svigersønn er tilhenger av terrorisme. Jeg har imidlertid aldri hevdet dette. Det jeg derimot påpeker er at hvis jeg ikke tar feil er det slik at alle de 6 hoved-fortokningene innen islam (Ursuli, Akbari, Maliki, Shafi, Hanbali og Hanifi) hevder at den eneste måten han og andre muslimer kan være sikker på å komme til paradiset på er å dø i jihad. Dette er en viktig del av den ideologiska basisen for tusenvis av de 17 600 muslimske terrorangrepene etter 911.

Hvis din svigersønn tar avstand fra denne læren (og Koranen 3-163 der hjemmelen er), gleder det meg stort. Han kan jo bare opprette en konto hos ABC og komme med det her.

Jeg kritiserer ikke ham eller andre muslimer. Jeg kritiserer en del ideer som er grunnleggende i strid med ønsket om fred på jorden, menneskerettigheter, demokrati og likestilling.

Alle de muslimene jeg kjenner er bra folk. Det kan det godt hende at din svigersønn er også. Men uansett hvor god person han og andre muslimer er, så er en del av ideene innen islam helt grusomme.
2011-08-19T17:54:51

Laila Petersen Laila Petersen

19. august 2011 - 16:54

Ja Krogvig

Det har du helt rett i.
2011-08-19T17:59:15

19. august 2011 - 16:59

Jeg faar ikke helt sammenheng

Jeg faar ikke helt sammenheng i kommentaren din, Djupvik. Men jeg forstaar vel saapass at du stoetter SIAN, NDL og Vigrid, for ikke aa si rett ut nazismen. Og du mener at AP og pressen har slaatt seg sammen for aa foere hele den norske befolkningen bak lyset med loegner? Heldigvis kan vi troeste oss med at 99.99% av den norske befolkningen ser litt mer av virkeligheten enn det du gjoer.
V.Weseth
2011-08-19T18:13:36

Pål Vedeld Djupvik Pål Vedeld Djupvik

19. august 2011 - 17:13

V.Weseth;

Herr Weseth det må være noe helt feil i rettsforståelsen din, som ikke vet at Tysklands Nasjonalsosalistiske Arbeiderparti som forkortet er NASI-partiet (som jeg krittiserte). Til overmål greier du å finne ut at jeg sogner til det nasjonal sosialistiske arbeiderpartiet.
2011-08-19T18:03:24

Laila Petersen Laila Petersen

19. august 2011 - 17:03

Weseth.

Det kan jeg love deg at ikke stemmer, det du sier i ditt innlegg. Du bør nok utvide din horisont en smule, for du er virkelig i glasskulen.