Polsk militærsjef i cockpiten på ulykkesflyet

Polens president Lech Kaczynski og en rekke polske samfunnstopper omkom i ulykken. Foto: REUTERS / Aleksandr Natruskin / SCANPIX
Polens president Lech Kaczynski og en rekke polske samfunnstopper omkom i ulykken. Foto: REUTERS / Aleksandr Natruskin / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjefen for det polske luftforsvaret var i cockpiten da flyet med landets president og hans følge styrtet i Russland, bekrefter den polske etterforskningslederen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om flyulykken i Russland

* 96 mennesker omkom da et fly av typen Tupolev TU-154 styrtet 10. april like ved flyplassen ved Smolensk vest i Russland.

* Polens president Lech Kaczynski, hans kone Maria, landets sentralbanksjef, flere sentrale politikere og en rekke toppsjefer i det polske forsvaret omkom i ulykken.

* Den polske delegasjonen var på vei til Russland for å markere 70-årsdagen for massakren på rundt 22.000 polakker i Katyn under andre verdenskrig.

* Granskerne har ennå ikke konkludert med noen årsak til ulykken, men både terrorangrep, brann om bord og tekniske feil er utelukket.

* Det er stadfestet at sjefen for det polske luftforsvaret var i cockpiten da flyet styrtet. Dette var imidlertid ikke i strid med reglene, fordi regelverket for sivil luftfart ikke gjelder for regjerings- og militærfly.

Avsløringene om at Andrzej Blasik oppholdt seg i cockpiten kommer etter flere uker med spekulasjoner rundt hva som hendte i minuttene før det skjebnesvangre landingsforsøket i Smolensk i april.

– Jeg benekter ikke at det var en femte person i cockpiten helt til det siste. Jeg vet hvem det var, det var general Blasik, sier Edmund Klich, som leder den polske flyhavarikommisjonen og deltar i granskingen.

Spørsmålet både etterforskerne og mange polakker stiller seg, er om pilotene ble presset til å lande til tross for at værforholdene var svært dårlige.

Les også: - Uvedkommende i cockpiten da flyet styrtet

Uidentifisert

Både flyets taleregistrator og ferdskriver ble funnet etter styrten, og arbeidet med å analysere disse er i full gang.

Ifølge etterforskerne kom Blasik inn i cockpiten noen minutter før ulykken, men han skal ikke ha presset piloten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det sies ingen ting som kan tolkes som direkte press, som for eksempel «Vi må lande». Det kan jeg ikke huske bli sagt, sa Klich.

En annen person som fortsatt ikke er identifisert, kom inn i cockpiten ti minutter før ulykken, men gikk ut igjen før flyet krasjet.

Les også: Hemmelig hvem som var i cockipten før styrt

Ikke motorsvikt

Edmund Klich, som leder den polske flyhavarikommisjonen og deltar i granskingen av flyulykken i Smolensk i april, bekrefter at den polske luftforsvarssjefen var i cockpiten da ulykken skjedde. Foto: Foto: REUTERS / Aleksandr Natruskin Edmund Klich, som leder den polske flyhavarikommisjonen og deltar i granskingen av flyulykken i Smolensk i april, bekrefter at den polske luftforsvarssjefen var i cockpiten da ulykken skjedde. Foto: Foto: REUTERS / Aleksandr Natruskin

Samtlige 96 mennesker om bord omkom i styrten 10. april, blant dem president Lech Kaczynski, hans kone Maria og en rekke andre polske samfunnstopper.

At personer som ikke tilhørte flyets besetning oppholdt seg i cockpiten, var ikke et brudd på reglene fordi regjerings- og militærfly er underlagt andre regler enn dem som gjelder på sivile flyginger.

Den innledende rapporten fra den russiske flyhavarikommisjonen konkluderer ikke i spørsmålet om hva som var årsaken til ulykken. Likevel blir både terror, brann om bord og tekniske feil utelukket.