Mange lo av dem – nå setter de ny rekord

Konseptbilen Vision C viser at design skal bli mye viktigere for Skoda i årene som kommer. Nå handler det om å øke videre, fra årets en million biler.
Konseptbilen Vision C viser at design skal bli mye viktigere for Skoda i årene som kommer. Nå handler det om å øke videre, fra årets en million biler.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det imponerer bilbransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Håpløst gammeldags teknologi og hjemmesnekrede løsninger gjorde at Skoda i mange år slet med et stort imageproblem. Det er ikke veldig mange år siden både bilkjøpere og konkurrenter lo av Skoda. Nå er det ingen som gjør det lenger.

Etter at VW-konsernet tok over, har Skoda gjennomgått en fullstendig forvandling. Flinke ingeniører har blitt tilført ressurser og tekonologi som har gitt dem muligheten til å konkurrere på like vilkår med alle andre. Det har gitt resultater- i form av et comeback som har imponert hele bilbransjen.

Skoda i et nøtteskall: Mer fornuftig blir det nesten ikke

Ikke lenger billigmerke

Etter hvert som både salg og anseelse har økt, har også Skoda gradvis fått mer og mer selvtillit.

De siste årene har de utvidet og breddet modellutvalget. Bilene har blitt stadig mer attraktive - og nå er de ikke lenger "billigmerket" i VW-konsernet. For Skoda blir design og attraktivt utstyr en stadig viktigere del av merkevaren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

VW bekrefter: Planlegger nytt billigmerke

Historisk milepæl

Nå er Skoda et av volummerkene som vokser raskest i verden. Siden 2010 har de økt salget med 30 prosent. Og nå har de nådd en historisk milepæl. For første gang har Skoda produsert og solgt over én million biler i løpet av ett år.

Rekorden ble satt tidligere i desember. Med noen uker igjen å produsere og selge på, betyr det at de kommer til å ende et stykke over millionen når 2014 til slutt skal oppsummeres.

Mye bil for pengene

Da Volkswagen tok over, var det i første rekke landene øst i Europa som var viktige for Skoda. Men det ble snart tydelig at strategien med å tilby mye bil for pengene også appellerte bredere enn som så.

I dag har Skoda vokst til å bli en global aktør, de selger bilene sine i 100 land verden over. Ikke minst er de sterkt til stede på det viktige kinesiske markedet, som nå står for hele 25 prosent av det totale Skoda-salget.

Når du skal ha størst mulig stasjonsvogn for pengene ...

Octavia RS: Så mye moro for en hyggelig pris

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no.