Denne annonsen tok helt av – du ser kanskje hvorfor?

Denne annonsen skapte telefonstorm for selgeren. 9.000 så annonsen på ett døgn – og skjønte fort at dette var noe helt spesielt... Faksimile: Finn.no
Denne annonsen skapte telefonstorm for selgeren. 9.000 så annonsen på ett døgn – og skjønte fort at dette var noe helt spesielt... Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jon har bygd en helt unik Volvo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har flere ganger den siste tiden konstatert at det er tøffe tider for de som skal selge bruktbil. Det gjenspeiler seg også på markedet for entuisastbiler, og man kan saktens lure på hva som skal til for å trekke kjøpere i hopetall.

Nå har vi svaret: En gammel Volvo P1800!

Men før du løper ut i garasjen for å ta noen dårlige mobilbilder av grom-Volvoen din, for så å kaste den ut på Finn og Autodb med et obskønt prisforlangende: Ta én kikk ekstra på disse bildene, og se om det ikke er noe du legger spesielt merke til. For vi tør garantere at P1800en din ikke er akkurat som denne!

Modifisert og modernisert

– Nei, den er spesiell, ja. Men så ble det virkelig en spesiell historie ut av dette også. Både alt oppstyret som fulgte med annonseringen, og hvordan det hele endte, sier Robin Fjeld fra Råde i Østfold når vi ringer for å høre litt mer om den modifiserte gamle klassikeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hans Olav har bygget bilen som Porsche og VW burde ha bygget

For å ta det første først: Det er som bildene i annonsen antyder ingen originalbil vi snakker om. Faktisk langt ifra, selv om det i første rekke er fronten som ser litt ukjent ut. Vi klarer ved egen hjelp å konstatere at skjermene er omarbeidet kraftig for å gi plass til frontlykter fra en moderne Mercedes C-klasse, og at grillen kommer fra en moderne Volvo.

– Her virker det som at det ligger en spennende historie bak. Fortell, ber vi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo klusset til sitt eget fine design da de i 1965 kuttet ut den buede listen på den buede profilen i karosserisiden, og lot listen være rett. Jon har tatt bort hele listen, dermed synes den lekre profilen igjen. Foto: Robin Fjeld

Volvo klusset til sitt eget fine design da de i 1965 kuttet ut den buede listen på den buede profilen i karosserisiden, og lot listen være rett. Jon har tatt bort hele listen, dermed synes den lekre profilen igjen. Foto: Robin Fjeld

Telefonen sto ikke stille

– Joda, bilen er importert fra Sverige for mange år siden, men ikke registrert i Norge ennå. Det var han som importerte den som har gjort hele jobben med den, og her er det helt klart lagt ned MANGE timer. Og det gjenstår ikke så rent lite før den er ferdig, heller, ler Fjeld.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forteller gjerne det han vet om bilen, selv om han er svett i øret etter å ha sittet i telefonen absolutt hele dagen. Selv om det nå har stilnet litt – utpå ettermiddagen, etter bare et døgn på nettet, kunne han nemlig gå inn og sette «solgt» på annonsen.

– Da hadde annonsen vært vist nesten 9.000 ganger. Jeg har aldri vært med på lignende, og jeg har kjøpt og solgt mye bil gjennom tidene, sier han.

Se annonsen på Finn.no her:

– Er det ikke fristende å beholde den selv når så mange vil ha den, da?

– Jooo… Men historien er litt innfløkt: Jeg tok denne bilen i innbytte for en stund siden. Broren min og jeg har bygget en litt fet garasje for å dyrke bilhobbyen vår, og for å finansiere den måtte vi selge en 1965 Mustang fastback som vi hadde restaurert. Da tok jeg denne i bytte, og så har den bare blitt stående, forteller Fjeld.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frem og tilbake er like langt...

Som legger til at begge brødrene er like bilgale, og stadig har lyst på noe nytt. Denne unike custom-Volvoen visste de ikke helt hva de skulle gjøre med, men testet altså en annonse. Og det funket…

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 300 ringte da kameratene annonserte Erlands Corvette på 30-årsdagen

For at vinkelen på Mercedes-lyktene skulle bli riktig, måtte skjermene høvles ned ganske kraftig. Ikke pent, innrømmer byggeren, og varsler at de skal bort igjen. Foto: Robin Fjeld

For at vinkelen på Mercedes-lyktene skulle bli riktig, måtte skjermene høvles ned ganske kraftig. Ikke pent, innrømmer byggeren, og varsler at de skal bort igjen. Foto: Robin Fjeld

– Det morsomme er at karen som for en stund siden kjøpte Mustangen og byttet inn Volvoen fikk se annonsen, og ringte og ba om å få kjøpe den tilbake. Det var jo skikkelig gøy – det er jo han som har bygget bilen og som har en plan for å gjøre den ferdig også, sier han, og gir oss nummeret til Jon Scott i Oslo.

– Ring ham, så får du alle detaljer. For det er mange – og dette er virkelig en kul bil, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det gjør vi selvsagt.

Fortsetter der han slapp

– Hehe, ja, det var gøy at jeg fikk kjøpe den tilbake. Kanskje dumt at jeg byttet den bort i utgangspunktet, men jeg bare måtte ha den Mustangen. Du vet hvordan det er, sier Scott, som gleder seg til å få Volvoen tilbake i sitt eget verksted igjen.

Bilen er en P1800 – eller om man skal være pinlig nøyaktig en «1800 Sport» – fra 1968, som han selv var nede i Sør-Sverige og hentet hjem for en del år siden. Da var bilen et trist skue, selv om den hadde stått bortgjemt på en låve i nærmere 30 år.

– Ja, den hadde bare vært på veien i 7 år da eieren ville bytte farge på den. Den originalt turkise bilen ble pusset ned for å lakkeres i rødt, som vel var en mer populær farge den gangen på 1970-tallet. Men dessverre tok den fyr mens de jobbet med den, og dermed ble den bare satt bort, forteller Scott.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Jomfrutur med ny bil bød på trailervelt, bilbrann og endte med elgkrasj

Biltilsynet stoppet planen om Rover-V8. Dermed er den overhalte originalmotoren på plass igjen. 1968 var første år med injection som standard på 1800 Sport. Foto: Robin Fjeld

Biltilsynet stoppet planen om Rover-V8. Dermed er den overhalte originalmotoren på plass igjen. 1968 var første år med injection som standard på 1800 Sport. Foto: Robin Fjeld

Klassiker med moderne uttrykk

Dermed hadde den bare gått 60.000 kilometer, og var teknisk i god stand da han hentet den. Etter brannen hadde karosseriet mye overflaterust og interiøret var ødelagt, men det gjorde ingen ting for ham. Han hadde nemlig en plan:

– Ja, jeg har tidligere originalrestaurert en 1963-modell, som jeg fremdeles har. Dessuten har jeg også kjøpt meg en sånn stasjonsvogn-utgave, en 1800 ES, av den siste årsmodellen, 1973. Og når jeg har jobbet med dem har jeg gjort meg noen tanker om hvordan det hadde vært gøy å modifisere en slik bil. Noen vil vel irritere seg over det, men denne bilen var så ødelagt i utgangspunktet at jeg ikke syntes det var så farlig, nærmest unnskylder han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har nevnt den moderne grillen fra en V40 og lyktene fra Mercedes, som for å få den rette vinkelen krevde en betydelig «nedkapping» av forskjermene.

– Det var fryktelig mye jobb for å få tilpasset det, og jeg synes ikke det ble fint. Men jeg måtte gjøre det for å se hvordan det ble, det var ikke mulig å se det for seg på forhånd. Men som sagt – jeg liker ikke resultatet, så de skal bort igjen. Nå ser jeg for meg å bruke frontlykter fra en moderne Mini i stedet, sier Jon Scott.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Prius Pickup – ikke alle ideer tar seg like godt ut i virkeligheten

En bilbygger som åpenbart vet hva han vil ha, og som ikke skyr hverken arbeidstimer eller utfordringer for å komme dit.

Vinduer med moderne "look"

Det viser også andre modifikasjoner på bilen – ytterst stilige detaljer som man ikke ser ved første øyekast:

– Du har brukt noen timer på vinduene også?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, det skal jeg si deg. Ville ha vinduene til å ligge «utenpå» og flukte med karosseriet, som på en moderne bil. Brukte de originale front- og bakrutene, og modifiserte i stedet metallet i åpningene slik at de kan limes. Har også fjernet takrennene, og modifisert siderutene på samme måte. Rutene i dørene går hele veien frem, etter at jeg har modifisert dørene inni også slik at de gammeldagse ventilasjonsrutene er borte. Småting som krever mye jobb, men så er jeg også glassmester av yrke, ler han.

Bakplaten på bilen er forberedt for større, moderne baklys med LED-teknologi. En innsenkning på midten gir plass til registreringsskiltet, som originalt var montert på støtfangeren. Foto: Robin Fjeld

Bakplaten på bilen er forberedt for større, moderne baklys med LED-teknologi. En innsenkning på midten gir plass til registreringsskiltet, som originalt var montert på støtfangeren. Foto: Robin Fjeld

Karosseriet er også breddet litt i hjulhusene, og kanalene. Bensinpåfyllingen er gjort lekrere og modernisert i forhold til slik den var, og alle sidelister er fjernet og hullene sveiset igjen. Til slutt ble også plassen til baklysene omarbeidet for å gi plass til større lykter med LED-teknologi, og hele midtpartiet på bakplaten ble senket inn, med plass til registreringsskiltet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Modernisering av lysene – av og til kan en liten detalj være nok

Bokstavelig talt kronen på verket er et stort og moderne soltak i glass, som også skal fungere på vanlig måte når han blir ferdig med det.

Lette lenge etter riktig soltak

– Det må ha vært vanskelig å finne et med riktig kurve i forhold til takplaten på Volvoen?

– Det var mye prøving før jeg fant et som passet, ja, men til slutt gikk det bra. Glassluke fra en Ford Escort, røper han – og er fornøyd med akkurat det:

– Ja, jeg er ikke helt alt-etende når det gjelder bil, selv om jeg har mye rart. Volvo eller Ford bør det være. I tillegg til Mustangen og disse tre Volvoene kunne jeg godt tenke meg en gammel GT-40, selv om det sikkert er en skikkelig drittbil å kjøre. Men det er rart med det man alltid har drømt om når man er oppvokst med å skru på biler, ler han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ford GT40 med film-historie ble verdens dyreste amerikanske bil

Den gamle originalmotoren er overhalt og tilbake på plass, etter at han først hadde tenkt å bruke en 3,5-liters aluminiums-V8 fra en Rover. Da sa imidlertid Statens Vegvesen «stopp». Alt annet teknisk er også gått over og klart, så snart gjenstår bare finpuss, lakkering og montering av interiør.

Limte viduer som går i ett med karosseriet ga mye jobb, men ser også helt moderne ut. Bilen har også fått takluke i glass fra en Ford Escort. Foto: Robin Fjeld

Limte viduer som går i ett med karosseriet ga mye jobb, men ser også helt moderne ut. Bilen har også fått takluke i glass fra en Ford Escort. Foto: Robin Fjeld

Forkastet plan om BMW-interiør

– Noen voldsomme planer for det også?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nei, jeg hadde inne et modifisert dashboard fra en BMW, men jeg likte det ikke helt, så jeg satte inn det originale igjen. Der funker jo alt, og det er ganske fint det også. Så bortsett fra Recaro-seter foran blir nok det originalt, sier den kreative byggeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Og når får vi se den ferdig?

– Nei, noen dato får du meg ikke til å love. Det dukker jo opp så mye annet rart også innimellom når man holder på slik, vet du, humrer han.

De som gleder seg til å se en P1800 med «moderne» uttrykk må altså smøre seg med tålmodighet. Det får ta den tid det tar. Men vi tør i hvertfall vedde på at han ikke selger den igjen med det første…

Les også: Slik ser Volvo for seg at en ny P1800 kan bli seende ut – men tør de?