
Statoil: Dette er tidenes høyeste bensinpriser
Onsdag setter Statoil opp listeprisen i Tromsø på 95-oktan blyfri bensin fra 14,73 kroner literen til 14,83.
98-oktan øker like mye og går opp til 15,14 kroner literen, skriver iTromsø.
– Dette blir tidenes høyeste bensinpris i Norge, sier informasjonssjef i Statoil Fuel & Retail Norge AS Pål Heldaas til avisa.
Han forteller at økningen skyldes internasjonale forhold.
Les også: Disse bilene er billigst i drift
En av årsakene er konflikten mellom Iran, som er en av verdens største oljeprodusenter, og resten av verden.
Fra og med 1. juni har EU varslet full oljeboikott av Iran.
Det er tre år siden bensinprisen i Tromsø lå på under ti kroner. Nå fryktes det at man skal runde 16 kroner.
Les flere nyheter fra ABC Nyheter

Lesernes kommentarer
Ola Høsøien
8. februar 2012 - 16:05
Avgiftslandet!
Svein Olstad
8. februar 2012 - 16:07
Billigst
Terje Høysæther
8. februar 2012 - 16:42
Billigst
Harald Kjelme
9. februar 2012 - 18:36
Hjelper ikke når alt annet er
ÅGE Bang
16. februar 2012 - 18:21
Ja vist du har jobber i
Frank Thørn
8. februar 2012 - 16:20
Priser !!!!
ÅGE Bang
16. februar 2012 - 18:28
Bedre luft? Hvor får du dette
Kom til Bergen, alle gater er rustet opp med dobelt så stort fortau, bilistene må kjøre i et og ethalvt felt, bruker tre ganger så lang tid gjennom byen som for 20 år siden, lager speringer slik du må bruke lengre tid. Fra Strankaien til Bryggen unagjort på et minutt, nå 30 minutter kjører på tomgang hele veien, stakers de nye utdanenet arkitektene som ikke kan tenke i vegvesenet.
Så lokket alle snakker om er laget av byråkrater, ikke av bilister.
Gunnar Celius
8. februar 2012 - 16:36
Bensinprisene
Prøv å gjør det samme i Norge, og du vil bli buret inne!! For i kommuniststaten Norge er det forbudt å protestere!
Bensinen koster nå i Italia € 7,65, som tilsvarer 13,30 NOK.
Terje Johannessen
8. februar 2012 - 17:04
I en ekte kommuniststat kunne
Nå er det faktisk oljeselskapene som styrer ballet da, helt i tråd med dine ønsker om markedsliberalisme, der tilbud og etterspørsel skal danne grunnlaget for prisen. Nå setter oljeselskapene opp prisene i tilfelle mangel på olje, og ikke på grunn av nåværende situasjon. Da er de i forkant av inntjeningen uansett hvordan det blir i fremtiden. Oljeselskapene sitter selvsagt i en ønskeposisjon, der de selv kan regulere både priser og mengder av en vare hele verden er tvunget til å handle. Oljeselskapene er supererkekapitalister i sin monopolsituasjon, der nok prissamarbeid heller er det vanlige enn det uvanlige.Erkekapitalister flår nok flere enn det erkekommunistene gjør. Til info: Forskjellen mellom kapitalister og kommunister er nok mest i navnet, men ikke i gavnet. Så denne gangen bør man nok plassere ansvaret på rett plass, enn å skylde på staten, som faktisk skaffer inntekter til innbyggerne her i Norge, siden de er de i verden som antakelig besitter de største kravene til verlferdsordninger pluss alt mulig annet.
Det regnestykket ditt...ehh. ???Jeg får da faktisk kr.58,61, Men antar at du mener 1,68 euro. Er det forbudt å protestere her?? Ikke det jeg vet. Jeg tror ikke det finnes samvittighetsfanger i fengslene her. Bare de med dårlig samvittighet. Stort sett.
Gunnar Celius
8. februar 2012 - 18:26
Protestforbud
Odd Johannessen
8. februar 2012 - 19:14
Stikk fingeren i jorda!
Pkt. 2: Din påstand "...staten, som faktisk skaffer inntekter til innbyggerne her i Norge, siden de er de i verden som antakelig besitter de største kravene til verlferdsordninger pluss alt mulig annet" er jo bare tull. Staten gjør ingen ting inntektsskapende, de bare organiserer og omdirigerer alle andres penger ved hjelp av skatte- og avgiftssystemet.
Gunnar Celius
8. februar 2012 - 20:07
Fingeren i jorda...
Odd Johannessen
10. februar 2012 - 12:18
Ikke sikker på
Einar Ofsteng
10. februar 2012 - 12:53
Avgiftene på drivstoff
Jeg vil ikke si at over 40% er en liten del av bensinprisen, vil du?
Einar Ofsteng
8. februar 2012 - 17:23
Hvor mye er lønningene i
Gunnar Celius
8. februar 2012 - 17:43
Lønninger
Sivert Almvik
8. februar 2012 - 22:28
Utvinner sin egen olje...
Einar Ofsteng
9. februar 2012 - 12:24
Tror nok at du er den som er
Jan ove Sørensen
8. februar 2012 - 17:28
??????
Gunnar Celius
8. februar 2012 - 17:37
Sorry.
Jon Einar Skaaret
8. februar 2012 - 18:05
Det er noe sånt som må til
Bompenger for eks, TOTALT UNØDVENDIG hvis alle bilavgifter går tilbake til veitrafikktiltak og IKKE bare 1/6!!
Staten sier at hvis ikke bilistene betaler borparten av veier igjennom bommpenger... Men det som er spørsmålet her er HVOR BLIR DET AV PENGENE SOM SKULLE BLI BRUKT PÅ VEI???
Forbanna provoserende, er det bare løgnere og skurker som styrer i norge?? og det værste er at ingen tar tak i noe som helst..
Må det gå av en hydrogenbombe midt på stuegulvet til folk før det blir noen reaksjoner...
Jim
8. februar 2012 - 16:36
Prissamarbeid?
ÅGE Bang
16. februar 2012 - 18:35
Håper det, Kina kjøper opp
OG SLETTE ALL GJELD EU HAR LÅNT AV NORGE.
Jan H Pedersen
8. februar 2012 - 16:50
Med tanke på
Paradoksalt så øker prisene ekstra jo lenger nord man kommer pga.frakt. Samtidig som det er der avstandene er lange og kollektivtilbudet er begrenset eller ikke tilstede,hvor man er helt avhengig av bil.
Terje Wiik
8. februar 2012 - 16:56
kjære herr: informasjonssjef Pål Heldaas.
Når oljeprisen ser ut til å stige på grunn av internasjonale forhold så øker man prisen før resultatet av dette er kjent.
Har man ikke innkjøpte oljelager etter gammel pris når prisen går opp?
Challenger
8. februar 2012 - 17:10
Slutt og klag og gjør noe istenden!
Helt enig at man blir flådd i dette landet med avgifter tredd nedover ørene av onkel Skrue og staten til alle tider.
Problemet er at dumme nordmenn suter og klager en kort periode, og så er ting tilbake til det gamle frem til neste prisøkning.
Hvorfor ikke heller gå sammen og parkere både privat/lastebiler en periode og vise staten hva vi mener om flåeriet.
Hadde det samme skjedd i Frankrike ville landet stoppet øyeblikkelig.
Problemet er at vi er så komplett dumme og lite handlekraftige at staten kan gjøre hva de vil uten at vi reagerer.
Jan H Pedersen
8. februar 2012 - 17:50
Pål,dette er ikke problemet!
MEN,.....til de styrende politikere......strikken kan tøyes for langt,husk det! Ikke la det gå sålangt.
ÅGE Bang
16. februar 2012 - 18:42
Helt enig, men Ola Dunk er
Setter staten opp drivstofet / bompenger,. Ja da må butikken sette opp matvareprisen, for det koster å frakte vare i dette landet.
Hva ville staten gjort vist alle sluttet å bruke bil, vor kommer pengene da fra.
Et godt tips, fin deg en familie i sverge /eller adr i utlandet du kjøre avgitfrit i Norge.
Odd Johannessen
8. februar 2012 - 17:13
Det norske problemet.
Lokalbussen her i byen koster kr 30,- for en voksen innen byen. Skal et ektepar ut på en liten handletur, kommer det på 120 kroner. I tillegg må en bære varene lange stykker før en er hjemme og passe busstider. Her er bilen uslåelig!
Myndighetene forsøker å tvinge oss over på kollektivt, men det er totalt mislykket pga den skjeve prisingen av eie/ bruke bilen.
Vedrørende bussen, koster den ikke 30 kroner pr. tur, men 60. Leste nemlig nettopp en avisartikkel om lokalbussen. De lever ikke bare av billettinntektene, de utgjør bare 50 % av driftsinntektene. Resten er offentlige subsidier. Med andre ord "våre" skattekroner. Hvorfor ikke like gjerne subsidiere driften 100 % og la oss reise gratis med offentlig transport? Kanskje bussen fikk flere passasjerer og sjåføren selskap av noen passasjerer til en forandring?
Jan G
8. februar 2012 - 17:18
Bensinprisen i Tromsø inneholder "bompenger"
Som en kurositet kan jeg nevne at jeg var en liten tur i Iran for halvannet år siden. Der var dieselprisen ca NOK 0,10 (ja, 10 ØRE) pr liter. I nabolandet Tyrkia var dieselprisen få øre under norsk nivå, og de som bor der, tjener ikke stort i forhold til oss. På resten av oppholdet i Østtyrkia kjørte vi på iransk smuglerdiesel.