
Statoil: Dette er tidenes høyeste bensinpriser
Onsdag setter Statoil opp listeprisen i Tromsø på 95-oktan blyfri bensin fra 14,73 kroner literen til 14,83.
98-oktan øker like mye og går opp til 15,14 kroner literen, skriver iTromsø.
– Dette blir tidenes høyeste bensinpris i Norge, sier informasjonssjef i Statoil Fuel & Retail Norge AS Pål Heldaas til avisa.
Han forteller at økningen skyldes internasjonale forhold.
Les også: Disse bilene er billigst i drift
En av årsakene er konflikten mellom Iran, som er en av verdens største oljeprodusenter, og resten av verden.
Fra og med 1. juni har EU varslet full oljeboikott av Iran.
Det er tre år siden bensinprisen i Tromsø lå på under ti kroner. Nå fryktes det at man skal runde 16 kroner.
Les flere nyheter fra ABC Nyheter

Lesernes kommentarer
Jon Einar Skaaret
15. februar 2012 - 21:12
Miljøbensin
Får den både med og uten olje, og av en ell annen grunn så er faktisk den uten olje dyrest med 30-40 kroner ekstra per kanne..
Poenget mitt er at norge som skal være en "miljønasjon" kan veldig enkelt gjøre slik bensin mye billigere, særlig når det står Statoil på kanna..
Ell hva E85? i Sverige har jeg ennå ikke sett en enda STATOIL stasjon som ikke har E85 og tilby.
I norge har jeg ennå ikke sett en STATOIL stasjon som har det??
Hva skjer a??
Ann Karin Sivertsen
8. februar 2012 - 15:01
Dette er en skam! En stor en!
Einar Ofsteng
8. februar 2012 - 16:12
Nå er ikke drivstoffavgiftene
En av grunnene til at vi fortsatt har den høyeste kroneprisen er at lønningene våre er høyere, det samme med husutgifter for bensinselskapene. Dersom alle som har med produksjon, distribusjon og salg av drivstoff skal tjene 2-10 ganger som mye som i andre land så vil dette bety at prisene blir høyere.
Historisk sett har vi aldri fått så mye bensin for en minstelønn, og om du ser på hvor mange liter drivstoff vi får i Norge for en timelønn, samenlignet med i de fleste andre europeiske land, så vil vi komme svert bra ut.
Olav Heggum
9. februar 2012 - 20:59
''En av grunnene til at vi
Dette er fullstendig feil resonnement! Den ENESTE grunnen til den høye kroneprisen på drivstoff, er finansiering av kontroll- og innkrevingsinstansene til staten og annet unødvendig byråkrati.
Hvorfor mener du det er tvingende nødvendig med inndragning av kjøpekraft? For å holde folket i knestående? Det er beklageligvis ikke alle som sitter på den samme grønne gren som tydeligvis du gjør.
Einar Ofsteng
10. februar 2012 - 12:35
"''En av grunnene til at vi
Dette er fullstendig feil resonnement! Den ENESTE grunnen til den høye kroneprisen på drivstoff, er finansiering av kontroll- og innkrevingsinstansene til staten og annet unødvendig byråkrati."
Kan du da forklare hvordan det har seg at prisen på bensin i Storbritania er lavere enn i Norge, selv om de har høyeste avgiftene i Europa........på disel ligge de 2 kroner høyere enn i Norge, og diselen er billigere i salg?
Vil du påstå at høyere lønnsutgifter til transport, produksjon og salg av drivstoff ikke er med på å øke bensinprisen mer enn i land der de har 50-90% lavere lønn enn oss? Vil du også påstå at andre utgifter som de har ved salg, distribusjon og produksjon i Norge, som koster mer enn i utlandet, ikke er med på å gjøre prisen høyere i Norge enn i andre land?
Det du sier Olav, er VÅS og vissvass, og normalt tenkende vil lett skjønne at dersom et oljekompani har merutgifter til drift i Norge, så vil dette gi økte priser!!!!
"Hvorfor mener du det er tvingende nødvendig med inndragning av kjøpekraft? For å holde folket i knestående? Det er beklageligvis ikke alle som sitter på den samme grønne gren som tydeligvis du gjør."
Jeg har da aldri nevt noe om inndragning av kjøpekraft......... En gjennomsnittsfamile bruker 10-11% på mat, og 4-5% på drivstoff. I noen europeiske land ligger disse tallene på 40% på mat, og opp mot 20% på drivstoff. Men selvsagt så er det i Norge vi har dårlig kjøpekraft!!
Einar Olsen
10. februar 2012 - 21:12
TIL E. OFSTENG:
Produserer og exporterer de landene du snakker om (untatt GB) olje for mange milliarder i året Einar ? Bare i 2011 var statoils inntekter ca. en halv milliard MER enn forventet.
P.t. tror jeg Norge er verdens 3. største oljeproduserende land. For ikke å nevne folketallet i landet vårt.
I Alaska får alle innbyggere en viss sum pr. år fra oljeinntektene. Sist jeg så statistikken var det USD 3000,00 (mellom NOK 15-20.000,-) Det hadde jo vært nok til noen liter bensin det, for en normann som ikke er en del av all den velferden som flommer utover landet. Men som alikevel må betale de samme avgifter både på bil o.a. som dem som tjener 10 ganger så mye. Og med det samme jeg er inne på avgifter. Er det noe land i verden som har like høye andre bilavgifter enn Norge ? Sverige ble jo nevnt her. De glemte visst å trekke fra de lave bilavgiftene og nybilpris der. Som Einstein sa: "Alt er relativt" Einar.
Ellers undrer det meg stadig at du som har flyttet fra Norge stadig kritisere normenn som tross alt bor her i landet for alt og intet.
Einar Olsen. Fredrikstad.
Einar Ofsteng
14. februar 2012 - 12:39
EU (untatt GB) produserer
Jeg har lest at Norges oljeproduksjon har vert synkende de siste årene og at vi ikke lenger har samme plass på listen, men har ikke nyere tall.
Angående land med høyere avgifter........Danmark har høyeste bilavgiftene i verden, det er også oljeprodusenter, og produserer rundt 0,3% av oljen i verden. De har under 0,1% av befolkningen, so de skulle vel nesten vere selvforsynt der, men er det noe billigere?
Høyeste drivstoffavgift i Europa finner du i GB, og får under halvparten så mye bensin for en timelønn som du får i Norge. Det at jeg av forskjellige praktiske grunner har bodd i en del andre land, har ingen betydning, det betyr bare at jeg vet litt mer fakta enn syterne hjemme!!
Lasse Riise
27. mars 2012 - 21:09
Løft blikket.
ÅGE Bang
15. mars 2012 - 16:36
Hvilken land samenligner du
De har en lønn som ligger på samme nivå eller mye høyere som Norge. Men der må gjerne President gå av for bensin prisen som er 10 kr literen billigere, end hva avgiftskåte Norge tar, og på toppen selger Norge olje til USA, du kan forklare det Norske folket hva du mener? Jo AVGIFTER!!!!!!! Det er dette landet består av.
Jon Mikalsen
15. juli 2012 - 13:57
Sammenlign med
Roger Johansen
10. august 2012 - 18:06
Riktig
Kjøpte elsykkel og bruker ellers buss, trikk og drosje.
Går solid i pluss transportøkonomisk likevel.
Bjørn Nilsen
8. februar 2012 - 16:17
Svenskene?
Einar Ofsteng
8. februar 2012 - 17:17
Ifølge en som bor i Sverige,
Jon Einar Skaaret
8. februar 2012 - 20:02
Sitter
Jeg gjorde det, jeg flyttet..
Einar Ofsteng
9. februar 2012 - 10:22
Svenskene betaler under en
Jon Einar Skaaret
9. februar 2012 - 18:06
Hvis
Jeg hadde gråte om jeg måtte leve med slike politikere..
Du glemmer tydeligvis at det var bare en ting av veldig mange..
Hadde du sammelignet litt priser så hadde du nok begynnt å gråte du også.. Men det har kanskje noe med størrelsen på lua å gjøre...
Einar Ofsteng
10. februar 2012 - 12:47
Du, og dine svenske venner,
De fleste varer i sverige er vel ikke mye mer enn 30% billigere enn i Norge, så det er ikke så mye å le seg krokete av for deg og dine Jon.
Jon Einar Skaaret
15. februar 2012 - 21:14
Glemte
Torgrim Diseth
19. februar 2012 - 20:11
einar ofteseng
ÅGE Bang
15. mars 2012 - 16:40
Eg kan kjøpe to amcar nye for
Du bør se på hele avgiften i Sverge.
Volvo i Sverge 350.000.00 same bil i Norge 500.000.00
ÅGE Bang
16. februar 2012 - 18:05
Helt enig, vi er på vei der
Det er bar snakk om tid før det sprikker i Norge.
Men det har sikker gradert seg slikk som de gjore i 1945.
Der finst vel land de kan rømme til!!!
Jan Robert Undlien
3. mars 2012 - 14:20
Helt enig Ann Karin! Vi er
Lasse Riise
27. mars 2012 - 21:32
Kaldusj-overraskelse i vente?
Men, allt håp er ikke ute. Er det bare råttne varer til salgs på torget, så er det bedre å takke Nei til begge tilbuda, og starte sin egen gård.
Vi har et sårt behov for et TREDJE alternativ, som er rèelt. Men, jeg er redd for at vi må stable dette på beina selv. Som sagt valget står mellom pest, kolera eller å "spøtte i nævan" og stable no nytt på beina selv, sammen med likesinnede.
Det gjelder å værra er sta, og ikke gi seg.
Roger Johansen
10. august 2012 - 17:39
Sveariket
Riktig nok er bilene billigere i innkjøp, men avgiftene er skyhøye, spesielt for dieselbiler.
Det som er utrolig er at svenskene klarer å holde verdensledende veistandard uten å ha oljeinntekter.
De har rett og slett dyktigere politikere.
Bård Finckelsen
8. februar 2012 - 15:05
Helt sykt
Men neida vi skal vennes til en pris på 15kr literen slik at vi syns at nåer drivstoffet billig når vi ser 14tallet. makspris på 10krliteren det har vi råd til.
Geir Holtren
8. februar 2012 - 15:13
Ikke råd til å dra på jobb
Kåre Strand
8. februar 2012 - 15:33
BENSINPRIS !
Jeg,for min del,har ikke råd til å bruke bilen,den har forlengst blitt parkert og jeg synes det er for ille at det hver gang er oss laveste som blir rammet.Toppen er nådd for mange måneder siden,men det er det ikke mange i Norge som ikke forstår,ihvertfall ikke politikerne!Og denne regjeringen vil vi ha ??????
Gunnar Erling Larsen
8. februar 2012 - 15:34
Bensinpris
Einar Ofsteng
9. februar 2012 - 12:17
Det betyr at du ikke stemmer
ÅGE Bang
16. februar 2012 - 18:11
Bare tull de er Ap som styrer
Hvor er pengene, jo Ap løper etter en korupt tildligere KRF som deler ut penger i øst og vest.
Han har tilomed fått stilling av staten som ikke trengs, slik er det og ha utdannelse som prest, og er pysiks utslitt i perioder!?