
Statoil: Dette er tidenes høyeste bensinpriser
Onsdag setter Statoil opp listeprisen i Tromsø på 95-oktan blyfri bensin fra 14,73 kroner literen til 14,83.
98-oktan øker like mye og går opp til 15,14 kroner literen, skriver iTromsø.
– Dette blir tidenes høyeste bensinpris i Norge, sier informasjonssjef i Statoil Fuel & Retail Norge AS Pål Heldaas til avisa.
Han forteller at økningen skyldes internasjonale forhold.
Les også: Disse bilene er billigst i drift
En av årsakene er konflikten mellom Iran, som er en av verdens største oljeprodusenter, og resten av verden.
Fra og med 1. juni har EU varslet full oljeboikott av Iran.
Det er tre år siden bensinprisen i Tromsø lå på under ti kroner. Nå fryktes det at man skal runde 16 kroner.
Les flere nyheter fra ABC Nyheter


Tone Damli skal kjøre rally
Slik takler du sinker i forbikjøringsfeltet
Sjekk denne campingvognen
Lesernes kommentarer
Ingvald Leivestad
8. februar 2012 - 14:53
Drivstoff-prisene stiger men:
Odd Johannessen
8. februar 2012 - 15:30
Helt enig!
Kurt Torgersen
8. februar 2012 - 16:20
Bensinprisene
Niri Baklid
8. februar 2012 - 18:10
Nesten alt stiger i pris
Magne Simonsen
9. april 2012 - 12:41
Det er ingenting. tromsø over 16kr
Magne Simonsen
9. april 2012 - 13:06
Helt enig der.
Jan Erik Hansen
8. februar 2012 - 14:53
Feil
Reidar Johnsen
8. februar 2012 - 14:54
Oljenasjonen Norge ....
Nei , prisen burde vært 10 kr. literen og ikke noe mer .
Niri Baklid
8. februar 2012 - 18:17
Prisen skulle heller
Rolf P Larsen
9. februar 2012 - 11:45
Bensinpris
Einar Ofsteng
9. februar 2012 - 12:14
Det har blitt foretatt
Lasse Riise
27. mars 2012 - 20:40
Når Museums-Samfunnet DD-var blir DDeR.
Stiller meg undrende til om vi hadde blitt kvitt forurensinga på denne måten.
Harald Kjelme
9. februar 2012 - 18:22
Det eneste du oppnår med
ÅGE Bang
16. februar 2012 - 18:01
Ja enig men hva skal da
Nei slutt å tenk så idiotisk, vi betaler pr. i dag alt for mye, oljenasjon pris på liter maks kr 5.00 og ingen avgifter, for dette går til krig,bygging av veier i utlandet pluss uhjelp og asylsøker som har sugerør i statskassen!
Knut Amundsen
17. februar 2012 - 12:50
Niri da
Knut Amundsen
17. februar 2012 - 13:36
Niri
ÅGE Bang
15. mars 2012 - 16:29
Hva tror du en fra USA hadde
Nei da hadde vi sett den 3 V...ens K....n.
Hvem er det som forurenser lufta ? Ikke den norske bilparken ! Den er så liten at det smaker AP - avgifter av det hele, slik at Solheim så er så stresset at han må ha et eg dep. for å klare å dele ut avgiftene i verden.
Det Norske folk kan heller dø på veien slik at han sløse vekk det siste kr .Norge har.
Jan Pedersen
21. mars 2012 - 9:28
Du får se å flytte til Balsfjord
Det er reinspikka galskap at det ene og alene er urbanister og "miljø"-aktivister som skal styre drivstoffprisene (og ikke minst avgiftene) her til lands.
Jeg er fortsatt av den mening at departementene burde desentraliseres og flyttes til naturlige regionsentra rundt om i landet.
Ministrene kunne hatt et lite avdelingskontor i Hovedstaden, men byråkratene burde holde til i distriktene.
Så ville nasjonal utbygging av bredbåndsløsninger og infrastruktur, samt satsing på en bærekraftig samferdsel fått en helt annen prioritet...til nasjonens desidert beste!
Magne Simonsen
9. april 2012 - 13:00
Enig med Jan Pedersen der.
Lasse Riise
27. mars 2012 - 20:29
Grådige bløffmakere.
FUBAR
1. april 2012 - 10:55
Riktig Niri
Magne Simonsen
9. april 2012 - 12:53
Hei Niri.
Jon Einar Skaaret
8. februar 2012 - 19:56
Miljøbensin
Gå inn på en STATOILstasjon og kjøp en femliterskanne med miljøbensin, slik man ofte bruker på kantklippere og lignende der man hele tiden er i eksosen ell ihvertfall veldig nærme..
Syns det bør si seg selv at slik bensin burde det vært en hyggelig pris på, ihvertfall ikke mange kronene over vanlig handelsbensin (den som er på pumpene)
Men neida, 45 KRONER LITEREN!? Det er prisen en må betale om en vil prøve å tenke litt på helsa si, fins det noe bedre eksempel på grådighet??
Einar Ofsteng
9. februar 2012 - 10:18
Nå aner ikke jeg hva
Armann Solheim
13. februar 2012 - 21:32
Miljøbensin
Jon Einar Skaaret
15. februar 2012 - 21:12
Miljøbensin
Får den både med og uten olje, og av en ell annen grunn så er faktisk den uten olje dyrest med 30-40 kroner ekstra per kanne..
Poenget mitt er at norge som skal være en "miljønasjon" kan veldig enkelt gjøre slik bensin mye billigere, særlig når det står Statoil på kanna..
Ell hva E85? i Sverige har jeg ennå ikke sett en enda STATOIL stasjon som ikke har E85 og tilby.
I norge har jeg ennå ikke sett en STATOIL stasjon som har det??
Hva skjer a??
Ann Karin Sivertsen
8. februar 2012 - 15:01
Dette er en skam! En stor en!
Einar Ofsteng
8. februar 2012 - 16:12
Nå er ikke drivstoffavgiftene
En av grunnene til at vi fortsatt har den høyeste kroneprisen er at lønningene våre er høyere, det samme med husutgifter for bensinselskapene. Dersom alle som har med produksjon, distribusjon og salg av drivstoff skal tjene 2-10 ganger som mye som i andre land så vil dette bety at prisene blir høyere.
Historisk sett har vi aldri fått så mye bensin for en minstelønn, og om du ser på hvor mange liter drivstoff vi får i Norge for en timelønn, samenlignet med i de fleste andre europeiske land, så vil vi komme svert bra ut.
Olav Heggum
9. februar 2012 - 20:59
''En av grunnene til at vi
Dette er fullstendig feil resonnement! Den ENESTE grunnen til den høye kroneprisen på drivstoff, er finansiering av kontroll- og innkrevingsinstansene til staten og annet unødvendig byråkrati.
Hvorfor mener du det er tvingende nødvendig med inndragning av kjøpekraft? For å holde folket i knestående? Det er beklageligvis ikke alle som sitter på den samme grønne gren som tydeligvis du gjør.
Einar Ofsteng
10. februar 2012 - 12:35
"''En av grunnene til at vi
Dette er fullstendig feil resonnement! Den ENESTE grunnen til den høye kroneprisen på drivstoff, er finansiering av kontroll- og innkrevingsinstansene til staten og annet unødvendig byråkrati."
Kan du da forklare hvordan det har seg at prisen på bensin i Storbritania er lavere enn i Norge, selv om de har høyeste avgiftene i Europa........på disel ligge de 2 kroner høyere enn i Norge, og diselen er billigere i salg?
Vil du påstå at høyere lønnsutgifter til transport, produksjon og salg av drivstoff ikke er med på å øke bensinprisen mer enn i land der de har 50-90% lavere lønn enn oss? Vil du også påstå at andre utgifter som de har ved salg, distribusjon og produksjon i Norge, som koster mer enn i utlandet, ikke er med på å gjøre prisen høyere i Norge enn i andre land?
Det du sier Olav, er VÅS og vissvass, og normalt tenkende vil lett skjønne at dersom et oljekompani har merutgifter til drift i Norge, så vil dette gi økte priser!!!!
"Hvorfor mener du det er tvingende nødvendig med inndragning av kjøpekraft? For å holde folket i knestående? Det er beklageligvis ikke alle som sitter på den samme grønne gren som tydeligvis du gjør."
Jeg har da aldri nevt noe om inndragning av kjøpekraft......... En gjennomsnittsfamile bruker 10-11% på mat, og 4-5% på drivstoff. I noen europeiske land ligger disse tallene på 40% på mat, og opp mot 20% på drivstoff. Men selvsagt så er det i Norge vi har dårlig kjøpekraft!!